Dans
for voksnes PureData-kurs for uerfarne og gr¿nne.
mandag
8. april til l¿rdag 13. april 2013 kl. 18:00 pŒ NOTAM
8. – 13. april blir det kurs i Œ
bruke dataprogrammet PureData til Œ lage lyd. PD er ett av de beste programmene
som finnes til slikt. Det er utviklet av samme mann som det kjente, men
kommersialiserte MAX-MSP, men er nyere, mer moderne, open source og helt
gratis! Vi bruker programmet til Œ bygge en modulsynth inni datamaskina. Til
dette spesialimporterer den lange og trivelige PD- guruÕn Arnfinn Killingtveit
fra tr¿ndelag for Œ holde kurset i NOTAMs flunkende nye lokaler, vegg i vegg
med Akerselva, med egen strand, som man kommer til ved Œ klatre ut gjennom
vinduet. For Œ v¾re med mŒ du ha egen datamaskin og hodetelefoner.
Vi begynner med grundig innf¿ring i
superenkle eksempler, og vips, sŒ sitter du der med en ganske morsom synth. Det
hele handler om Œ sette sammen ulike moduler pŒ ulike vis og fŒ dem til Œ virke
sammen. Det kaller vi en patsj, eller ÒpatchÓ, som de sier de som kan det, bare
for Œ komme litt i gang allerede her.
PŒmeldingsteknikaliteter stŒr
nederst. Vi har ikke bestemt om det blir formiddag eller ettermiddag, sŒ vil du
v¾re med, si samtidig hvilken tid som passer best for deg. Det blir ca to-tre
timer kursing og en time egenarbeid med veiledning hver dag.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Oppbygginga av kurset er slik:
Still mange sp¿rsmŒl og fŒ noen fŒ
tvetydige svar!
Neida.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
F¿r du kommer!
Last ned siste versjon av PD Extended
for din favorittplattform(win, mac,
linux), sŒ slipper vi Œ bruke tida pŒ
sŒnt.
Mandag-tirsdag: Synthverdenen!
L¾r enkel lydgenerering. Vi jobber med
svingningshastighetspŒvirkningsbasert lydgenerering, altsŒ
frekvensmodulasjonssyntese aka FM-syntese. Disse orda h¿res litt skumle og
nerdete ut, men det er ikke farlig. Det er sŒ vanskelig som du gj¿r det til
selv. Lek og l¾r.
Grillings pŒ platformen. Vi fikser grill og salat.
Onsdag: Lydsnuttopptaker!
L¾r Œ lag en enkel lydsnuttopptaker, sŒkalt
ÒsamplerÓ pŒ engelsk. F¿rst eksempel, sŒ k¿stomiserer du til eget bruk.
Grillings
pŒ platformen. Vi fikser grill og salat.
Torsdag: Filtrering og finalisering!
Vi viser frem h¿ypass, lavpass,
bandpass, og resonansefilter. Kort og greit.
Grillings pŒ platformen. Vi
fikser grill og salat.
Fredag: Vi bruker resten av tida pŒ Œ
jobbe ferdig patsjen vŒr
Éslik at det gŒr an Œ fremf¿re et eller
annet neste dag. Masse sp¿rsmŒl og kanskje noen svar til slutt.
Grillings
pŒ platformen. Vi fikser grill og salat.
L¿rdag: Uh¿ytidelig framf¿ringssession
med alle involverte!
Og da mener vi alle. PŒmeldte som ikke
blir med pŒ avslutning rulles i iskrem og dyppes i kapteinkjeks. Klapping pŒ
skuldre, vill jubel osv. Evt. h¿ylydt indignasjon og kjeppjaging av kursleder.
Kake
og te.
Til sammen skulle dette bli seks dager.
Hvis planen er for ambisi¿s, krymper vi den underveis. Eller forandrer litt
hvis det er noe her ingen er interessert i. For Œ v¾re med trenger du
datamaskin og hodetelefoner. Det enkleste er Œ spille pŒ tastatur og mus.
Ellers kan du bruke en eller annen form for interface, f.eks. en kjip
geim-kontroller som kan tjuvlŒnes fra tantebarna. Badebukse og hŒndkle kan ogsŒ
v¾re en fordel. OgsŒ egen datamaskin og hodetelefoner.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Mer info:
Arnfinn har gŒtt pŒ musikkteknologi i
Trondheim, men det er ikke det viktigste. Det viktigste er at han er en kl¿pper
i Œ tilf¿re alt mulig veldig bra energi. Enten ved egne spilleprosjekter –
slik som da han gjesta Oslo sist med en sekstimers konsert med Tarwater og
Cloudbuilder. Det var bare oppvarminga til en ettd¿gns pŒ UFFA- hus-branntomta
like etterÉ
H¾? Vi heter da TARFIELD, Tarwater var
vel sŒnn tvilsom privatarmŽ som
herja i midt¿sten eller noe tror jeg.
Eller var det Blackwater? Jaja,
assosiasjonsmessig samme ulla akkurat i
skrivende ¿yeblikk! SŒ hadde vi
24 timers TARFIELD-konsert f¿r vi hadde
3-timers CT-lab i Oslo factisch,
sŒ 5-timers-en i Trondheim. Men hvem
bryr seg om line¾r tid egentlig.
Éneida, men tilbake til saken: Enten
ved egne spilleprosjekter eller ved Œ arrangere konserter pŒ Klubb Kanin og St¿y
pŒ Landet. Og ‡ propos brann, sŒ p¿nsker han i skrivende stund pŒ Œ brenne opp
et piano. ssen det lŒt fŒr vi sikkert h¿re om!
I gŒr brant vi et piano pŒ Svartlamoen,
ja, med pŒmonterte kontaktmikker og et
par hydrofoner i ei plastflaske
inni. Det lŒt overasskende dritfett!!!
Har video og sŒntÉ
*Vi har spurt ham litt om PD:
Hva synes du er det beste med PD?*
Det gir deg muligheten til Œ lage
avanserte spesialdesigna digitale instrumenter og effekter til den nette sum av
ingen penger.
Hva du synes er viktigst nŒr man skal
l¾re seg det?
Som alltid nŒr man skal l¾re noe hjelper
det om man er motivert, interresert. I dette tilfellet i lyd. SŒ mŒ man ha ei
datamaskin Œ jobbe pŒ da.
Hvordan du kom inn i det sj¿l, og hva
slags bakgrunn hadde du da?
Jeg hadde en bakgrunn fra elektronisk
musikk nŒr jeg begynte med PD, hadde frem til da hovedsakelig jobba med program
av typen cubase, ableton og soundforge. Kom vel f¿rst borti det gjennom
utdanninga i musikkteknologi ved NTNU. Etterhverdt begynte jeg bare Œ bruke det
mer og mer. I dag er det bortimot ÒhovedinstrumentÓ.
Hva syntes du var vanskeligst?
skj¿nne logikken i programmet. huske
h¿yre-vensre-signalgangen. fŒ hodet helt rundt hva som skjer inne i
FFT-verdenen.
Er det noe du synes er vanskelig nŒ?
fŒ hodet helt rundt hva som skjer inne
i FFT-verdenen. NŒ gir jeg et inntrykk av at dette PD er veldig vanskelig.
Trenger det egentlig Œ v¾re det?
Vanskelighetsgraden er avhengig av hva
man vil lage. Enkle synth- ting og slikt er enkle saker nŒr man f¿rst har skj¿nt
hvordan vei signalet skal gŒ.
Da jeg gikk pŒ PD-kurs i forfjor,
begynte jeg Œ tenke pŒ at modulene kunne likne ord, og at forbindelsen mellom
dem kunne likne setningsoppbygging som fulgte en slags gramatikk. Til sammen
ble det liksom et sprŒk som kunne brukes til dette og hint, men muligens ikke
til alt. Har du tenkt pŒ noe slikt?
Det kan jo passe litt, om man tenker at
hvert ord ogsŒ har forskjellig mening og kan bety forskjellig ting pŒ
forskjellig sprŒk. Og at gramatikken for dette sprŒket er Òalt gŒr anÓ, og a
tungetale ogsŒ er greit.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Enda mer info;
http://en.wikipedia.org/wiki/Pure_Data
Her er det en 169-siders bok om PD:
http://pd-graz.mur.at/label/book/bangbook.pdf
Last ned siste versjon av PD Extended
for din favorittplattform(win, mac,
linux) f¿r du kommer, sŒ slipper vi Œ
bruke tida pŒ sŒnt.
http://puredata.info/downloads/pd-extended
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Essensiell info:
Du melder deg pŒ til dansforvoksne A
gmail.com, og forteller gjerne
litt om hva du driver med og hva slags
erfaring du har fra f¿r sŒ vi
kan innrette oss etter det.
Du setter inn peng pŒ konto seinest 26.
november. Kurset koster 550 kr.
Du setter inn 1550 og fŒr tilbake tusen
etter konserten.
Du mŒ ha med datamaskin og hodetelefoner
selv.*
Kurset er fra klokka 18 mandag til
fredag. L¿rdag blir vi enige om.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////