Lab for fysisk musikk

musikalsk prosjekt med dve

 

Created with Vignette for Android
Filter: Custom
Frame: Square
Scene mode: Auto

 

Hvis musikk skal kunne fungere for dve, br vel dve lage den selv? Dans for voksne vil lage et prosjekt der dves mte oppfatte lydblger p er den sentrale ressursen.

 

Vi vil lage et prosjekt der dve utforsker forholdet mellom lyden og kroppen, mellom lyd og forstelse og om hvordan vibrasjoner kan oppleves uten hre. Vi undersker i fellesskap hvordan dve kan lage lyd og musikk tilpasset seg selv.

 

Vi tror ligger et stort potensial i pne opp dette kunnskapsfeltet, ogs for hrende, og at prosjektet kan bidra til bygge bro mellom dves og hrendes ulike kulturer: Hvis dve lager musikk slik den fungerer for dem, uten hrendes musikalske preferanser, hvordan vil den oppfattes for hrende, og hva kan hrende lre av det?

 

Prosjektet er frst og fremst et forskningsprosjekt, men har nytte av publikums respons.

 

Vi samarbeider med Teater Manu, og ser for oss at dette er ett av flere steder der erfaringene fra Lab for fysisk musikk kan komme til anvendelse.

 

Vi har gjennomfrt et vellykket forprosjekt. Det har bl.a. gitt oss kontakt med mange dve i Oslo som er interessert i delta, men vi ker gjerne kontaktflaten til flere byer i Norge.

 

Bakgrunn

 

        En dv, men punkinteressert sster og dve p klubb.

        Den fysiske opplevelsen av lyd p noen konserter.

        En konsertarrangr som stadig flytter musikkens grenser.

 

Problemstillinger

 

        Kan dve gi andre dve musikkopplevelser? I s fall burde det lages en musikk som passer for dem. Hrende vil bare kunne gjette hvordan resultatet oppleves, derfor vil vi sette dve i stand til lage noe for seg selv og for hverandre, som vi fra et fordomsfritt ststed m kalle musikk.

        Musikk formidler ofte slikt det ikke lett settes ord p. Hva vil det si for kommunikasjonen mellom dve, og mellom dve og hrende at dve kan uttrykke seg med lyd?

        Vi er klar over, og har stor respekt for institusjonen Music and the Deaf i Huddersfield, og for den dve, skotske perkusjonisten Evelyn Glennie, og vil gjerne lre av dem. Likevel er vi ambivalente til trekke deres erfaringer inn i dette prosjektet, fordi deres aktivitet handler om hvordan dve kan fortolke musikk laget av hrende.

        Studier ved Helsinki University of Technology og University of Washington fra 2001 viser at dves hjerner kan kobles om, slik at vibrasjoner aktiverer auditiv cortex. Dette skjer ikke hos hrende. Hvis man definerer en sans som sammenhengen mellom en fysisk impuls og en opplevelse, kan dette bety at dve kan utvikle en sans som er ukjent for hrende.

 

Text Box: "In someone who is deaf, the young brain takes advantage of valuable real estate in the brain by processing vibrations in the part of the brain that would otherwise be used to process sound." 
Dean Shibata, www.scientificamerian.com/article.cfm?id=brain-scans-show-deaf-sub

 

 

 

 

        Hvis musikk skal lages av dve for dve, ser det ut til kreve betydelig mer av det tekniske utstyret enn hva man vanligvis har tilgjengelig, selv i et velutstyrt vingslokale. En slik hindring er frst og fremst et konomisk.

 

 

Forprosjekt

 

        Et forprosjekt ble gjennomfrt 15-25. november 2012: Det ble rigget opp et 10.000W bassanlegg i kjelleren til Teater Manu, med ulike lydkilder og gitt innfring i hvordan de virket. Lydblgene ble visualisert ved et oscilloskop og projeksjon av trykkblger i vann. Installasjonen hadde grensesnitt som en mellomting mellom laboratorium og en utstilling ved Teknisk museum, der man kan trykke p knapper og prve ting selv. Dette ga det dve publikummet (og det hrende) en mulighet til bli kjent med egenskaper ved lyd som ellers ikke er tilgjengelig, og til underske hvordan nyanser i  ekstra kraftige lydblger kan oppfattes med kroppen. Til dette arrangementet ble alle beskende, ogs dve, utstyrt med kraftig hrselsvern, og det ble mlt lydtrykk p 127,7 dB i omrdet 20-200 Hz. Responsen var svrt god, bl.a. fra dve danseren ithildancer.

 

Text Box: Jeg satte i gang et eksperiment: BWRRRROOOOOM! Luften ristet gjennom meg som en trommis i et jordskjelv! I lpet av den tiden jeg tilbrakte inne p laben, opplevde jeg en helt annen sanseopplevelse enn jeg var vant til. Jeg er vant til  kunne kjenne litt bass i gulvet, men ikke vre i stand til  holde kontakt med denne flelsen hvis jeg beveger meg/danser, men n var det plutselig mulig for meg  bli ett med lydene; selv om jeg beveget meg s raskt jeg kunne, var rytmene, vibrasjonene, bassen med meg hele tiden.
Jeg ser for meg at dette pner for nye muligheter for meg som danser og koreograf. Jeg trenger ikke vre avhengig av en som kan hre musikk for  kunne lage et dansestykke og fremfre dette. Det pner ogs for at dve og hrselshemmede fr tilfrt en ny dimensjon nr de betrakter dans; de bde ser og fler dansen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Lenker:

etter 02:43 min:

http://tv.nrk.no/serie/tegnspraaknytt/nnfa91111612/16-11-2012

http://framtida.no/articles/dove-har-like-mykje-glede-av-musikk - .UKzn07tZ4WR

http://ithildancer.com/lab-for-fysisk-musikk/

 

Prosjektskisse

 

Innhold

        Arrangere workshops der ulike folk som jobber med forsterket, elektronisk lyd kommer med innspill og viser ulike mter lage lyd p, men hele tiden lar de dves premisser ligge til grunn. Vi har kontakt med flere av de fremste musikerne innen feltet

        Arbeide med visualisering av lydblger, noe som kan gi kt forstelse av mediet i tillegg til utvikle en egen estetikk.

        G inn i ulike mter lage lyd p og underske sammen hvordan ulike rytmer og klanger kan oppfattes gjennom kroppen.

        Eksperimentere med improvisasjon og komposisjon for gi form til lydene, og prver bruke dem p en slik mte at de kan gi en opplevelse vi kan kalle musikalsk.

        Skape et milj rundt prosjektet, slik at det oppstr et mangfoldig spekter av tilnrminger, og flere muligheter for samarbeids- og samtalepartnere for dem som vil utvikle sin egen uttrykksform over tid. For ke tilfanget av interesserte deltakere, vil vi gjerne ha med folk fra andre deler av landet. Vi vil legge tilrette for at dette minimiljet skal vre mest mulig selvdrevent. Det er viktig at initiativet ligger hos dem. Samtidig srger vi for ekspertise innen lyd, som i stor grad vil finnes blant hrende.

 

Gjennomfring

        Turn med konseptet vi utarbeidet under forprosjektet. P denne mten vil vi komme i kontakt med dve i Stavanger, Bergen og Trondheim. Vi nsker n alle steder innenfor to helger, med en dag hvert sted.

        Workshop med den dvfdte lydkunstneren Christine Sun Kim, som arbeider svrt filosofisk med forholdet til lyd. Kim arbeider visuelt med lydblger. Det gir en estetisk innfallsvinkel, samtidig som det gir en forstelse av hvordan lydblger ter seg i ulike materialer. Vi tenker oss at denne workshopen flger like etter turnen.

        Workshop med musikerne John Hegre og Nils Drnen(?) De har lang erfaring bde i arbeid med lyd, folk og ulike musikkformer, fra pop og elektronika via samtidsmusikk til sty, og har gjort seg bemerket med en spesielt leken og fordomsfri pedagogikk.

        Deltakernes egenarbeid er den viktigste delen av prosjektet. Vi bruker en akademiform, og setter av tid bde selvstendig jobbing alene og til lange og korte arbeidstreff i lpet av  2013-14.

        I perioden juli 2013-juni 2014 nsker vi oss seks fulle uker med gruppearbeid. Noen av disse ukene er workshops ledet av kunstnerne nevnt ovenfor. De andre ledes av DFV sin prosjektgruppe.

        I samme periode nsker vi f til en arbeidskveld ukentlig for selvstendig arbeid. Dette forutsetter ln av utstyr og lokaler.

 

Metode

        Utviklingen baserer seg p gruppas samarbeid, 1:1-samtaler, seminarer og workshops internt eller med eksterne ressurspersoner.

        Vi tilnrmer oss bde med live-spilling, med komposisjon i lydsoftware og med gjennomlytting av innspilt lyd.

        Vi gr systematisk til verks med beskrive, diskutere og kartlegge hvordan ulike vibrasjoner kjennes, og leker med hvordan disse variasjonene kan spilles p.

        Vi arbeider visuelt med fysiske vibrasjoner i materialer og vsker, srlig med Christine Kim Sun. Vi tror denne gir en bedre forstelse av lydenergi og lydblger.

 

Ml

        Et fungerende internasjonalt musikkmilj av dve p dves premisser.

        Utvikling av ulike musikkformer for dve.

        En likestilt deltakelse i en musikalsk utvikling som gjelder bde hrende og dve.