Lab
for fysisk musikk
–musikalsk prosjekt med d¿ve
Hvis
musikk skal kunne fungere for d¿ve, b¿r vel d¿ve lage den selv? Dans for voksne
vil lage et prosjekt der d¿ves mŒte Œ oppfatte lydb¿lger pŒ er den sentrale
ressursen.
Vi
vil lage et prosjekt der d¿ve utforsker forholdet mellom lyden og kroppen,
mellom lyd og forstŒelse og om hvordan vibrasjoner kan oppleves uten Œ h¿re. Vi
unders¿ker i fellesskap hvordan d¿ve kan lage lyd og musikk tilpasset seg selv.
Vi
tror ligger et stort potensial i Œ Œpne opp dette kunnskapsfeltet, ogsŒ for
h¿rende, og at prosjektet kan bidra til Œ bygge bro mellom d¿ves og h¿rendes
ulike kulturer: Hvis d¿ve lager musikk slik den fungerer for dem, uten h¿rendes
musikalske preferanser, hvordan vil den oppfattes for h¿rende, og hva kan
h¿rende l¾re av det?
Prosjektet
er f¿rst og fremst et forskningsprosjekt, men har nytte av publikums respons.
Vi
samarbeider med Teater Manu, og ser for oss at dette er ett av flere steder der
erfaringene fra Lab for fysisk musikk kan komme til anvendelse.
Vi
har gjennomf¿rt et vellykket forprosjekt. Det har bl.a. gitt oss kontakt med
mange d¿ve i Oslo som er interessert i Œ delta, men vi ¿ker gjerne
kontaktflaten til flere byer i Norge.
Bakgrunn
á
En d¿v, men
punkinteressert s¿ster og d¿ve pŒ klubb.
á
Den fysiske
opplevelsen av lyd pŒ noen konserter.
á
En konsertarrang¿r som
stadig flytter musikkens grenser.
Problemstillinger
á
Kan d¿ve gi andre
d¿ve musikkopplevelser? I sŒ fall burde det lages en musikk som passer for dem.
H¿rende vil bare kunne gjette hvordan resultatet oppleves, derfor vil vi sette
d¿ve i stand til Œ lage noe for seg selv og for hverandre, som vi fra et
fordomsfritt stŒsted mŒ kalle musikk.
á
Musikk formidler ofte
slikt det ikke lett settes ord pŒ. Hva vil det si for kommunikasjonen mellom
d¿ve, og mellom d¿ve og h¿rende at d¿ve kan uttrykke seg med lyd?
á
Vi er klar over, og
har stor respekt for institusjonen Music and the Deaf i Huddersfield, og for
den d¿ve, skotske perkusjonisten Evelyn Glennie, og vil gjerne l¾re av dem.
Likevel er vi ambivalente til Œ trekke deres erfaringer inn i dette prosjektet,
fordi deres aktivitet handler om hvordan d¿ve kan fortolke musikk laget av
h¿rende.
á
Studier ved Helsinki
University of Technology og University of Washington fra 2001 viser at d¿ves
hjerner kan Ókobles omÓ, slik at vibrasjoner aktiverer auditiv cortex. Dette skjer
ikke hos h¿rende. Hvis man definerer en sans som sammenhengen mellom en fysisk
impuls og en opplevelse, kan dette bety at d¿ve kan utvikle en sans som er
ukjent for h¿rende.
á
Hvis musikk skal lages
av d¿ve for d¿ve, ser det ut til Œ kreve betydelig mer av det tekniske utstyret
enn hva man vanligvis har tilgjengelig, selv i et velutstyrt ¿vingslokale. En
slik hindring er f¿rst og fremst et ¿konomisk.
Forprosjekt
á
Et forprosjekt ble gjennomf¿rt
15-25. november 2012: Det ble rigget opp et 10.000W bassanlegg i kjelleren til
Teater Manu, med ulike lydkilder og gitt innf¿ring i hvordan de virket.
Lydb¿lgene ble visualisert ved et oscilloskop og projeksjon av trykkb¿lger i
vann. Installasjonen hadde grensesnitt som en mellomting mellom laboratorium og
en utstilling ved Teknisk museum, der man kan trykke pŒ knapper og pr¿ve ting
selv. Dette ga det d¿ve publikummet (og det h¿rende) en mulighet til Œ bli
kjent med egenskaper ved lyd som ellers ikke er tilgjengelig, og til Œ
unders¿ke hvordan nyanser i ekstra
kraftige lydb¿lger kan oppfattes med kroppen. Til dette arrangementet ble alle
bes¿kende, ogsŒ d¿ve, utstyrt med kraftig h¿rselsvern, og det ble mŒlt lydtrykk
pŒ 127,7 dB i omrŒdet 20-200 Hz. Responsen var sv¾rt god, bl.a. fra d¿ve
danseren ithildancer.
á
Lenker:
etter
02:43 min:
http://tv.nrk.no/serie/tegnspraaknytt/nnfa91111612/16-11-2012
http://framtida.no/articles/dove-har-like-mykje-glede-av-musikk
- .UKzn07tZ4WR
http://ithildancer.com/lab-for-fysisk-musikk/
Prosjektskisse
Innhold
á
Arrangere workshops
der ulike folk som jobber med forsterket, elektronisk lyd kommer med innspill
og viser ulike mŒter Œ lage lyd pŒ, men hele tiden lar de d¿ves premisser ligge
til grunn. Vi har kontakt med flere av de fremste musikerne innen feltet
á
Arbeide med
visualisering av lydb¿lger, noe som kan gi ¿kt forstŒelse av mediet i tillegg
til Œ utvikle en egen estetikk.
á
GŒ inn i ulike mŒter
Œ lage lyd pŒ og unders¿ke sammen hvordan ulike rytmer og klanger kan oppfattes
gjennom kroppen.
á
Eksperimentere med
improvisasjon og komposisjon for Œ gi form til lydene, og pr¿ver Œ bruke dem pŒ
en slik mŒte at de kan gi en opplevelse vi kan kalle musikalsk.
á
Skape et milj¿ rundt
prosjektet, slik at det oppstŒr et mangfoldig spekter av tiln¾rminger, og flere
muligheter for samarbeids- og samtalepartnere for dem som vil utvikle sin egen
uttrykksform over tid. For Œ ¿ke tilfanget av interesserte deltakere, vil vi
gjerne ha med folk fra andre deler av landet. Vi vil legge tilrette for at
dette minimilj¿et skal v¾re mest mulig selvdrevent. Det er viktig at initiativet
ligger hos dem. Samtidig s¿rger vi for ekspertise innen lyd, som i stor grad
vil finnes blant h¿rende.
Gjennomf¿ring
á
TurnŽ med konseptet
vi utarbeidet under forprosjektet. PŒ denne mŒten vil vi komme i kontakt med
d¿ve i Stavanger, Bergen og Trondheim. Vi ¿nsker Œ nŒ alle steder innenfor to
helger, med en dag hvert sted.
á
Workshop med den
d¿vf¿dte lydkunstneren Christine Sun Kim, som arbeider sv¾rt filosofisk med
forholdet til lyd. Kim arbeider visuelt med lydb¿lger. Det gir en estetisk
innfallsvinkel, samtidig som det gir en forstŒelse av hvordan lydb¿lger ter seg
i ulike materialer. Vi tenker oss at denne workshopen f¿lger like etter
turnŽen.
á
Workshop med
musikerne John Hegre og Nils Dr¿nen(?) De har lang erfaring bŒde i arbeid med lyd,
folk og ulike musikkformer, fra pop og elektronika via samtidsmusikk til st¿y,
og har gjort seg bemerket med en spesielt leken og fordomsfri pedagogikk.
á
Deltakernes
egenarbeid er den viktigste delen av prosjektet. Vi bruker en akademiform, og
setter av tid bŒde selvstendig jobbing alene og til lange og korte arbeidstreff
i l¿pet av 2013-14.
á
I perioden juli
2013-juni 2014 ¿nsker vi oss seks fulle uker med gruppearbeid. Noen av disse
ukene er workshops ledet av kunstnerne nevnt ovenfor. De andre ledes av DFV sin
prosjektgruppe.
á
I samme periode
¿nsker vi Œ fŒ til en arbeidskveld ukentlig for selvstendig arbeid. Dette
forutsetter lŒn av utstyr og lokaler.
Metode
á
Utviklingen baserer
seg pŒ gruppas samarbeid, 1:1-samtaler, seminarer og workshops internt eller
med eksterne ressurspersoner.
á
Vi tiln¾rmer oss bŒde
med live-spilling, med komposisjon i lydsoftware og med gjennomlytting av
innspilt lyd.
á
Vi gŒr systematisk
til verks med Œ beskrive, diskutere og kartlegge hvordan ulike vibrasjoner
kjennes, og leker med hvordan disse variasjonene kan spilles pŒ.
á
Vi arbeider visuelt
med fysiske vibrasjoner i materialer og v¾sker, s¾rlig med Christine Kim Sun.
Vi tror denne gir en bedre forstŒelse av lydenergi og lydb¿lger.
MŒl
á
Et fungerende
internasjonalt musikkmilj¿ av d¿ve pŒ d¿ves premisser.
á
Utvikling av ulike
musikkformer for d¿ve.
á
En likestilt
deltakelse i en musikalsk utvikling som gjelder bŒde h¿rende og d¿ve.