DANS FOR VOKSNE*
– h¿st 2011 –
about * super
ultra North of everything project (svalbard) * programme
till now * archive
(sort of) * print
your own programme folder * check
out: noise & capitalism * on
noise in norway (in norwegian) *
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
2. september Den
Norsk-¯sterrikske hoppuka – improvorkester
3. september Den
Norsk-¯sterrikske hoppuka – byrominteraksjon
3. september Den
Norsk-¯sterrikske hoppuka – utstilling og konsert
6. – 11.
september Feltopptaksprosjektet
11. september Presentasjon
av feltopptaksprosjektet
16. september Daniel
Lercher og Kjetil Hanssen
6. oktober Junko – presentasjon
///////////////////////////////////////////////////
DEN NORSK-¯STERRIKSKE HOPPUKA
Dette er et musikalsk arrangement 2-3.
september, med deltakere fra Norge og ¯sterrike. To dager er kanskje litt kort
til Œ bli kalt ei uke. Til gjengjeld t¿yer vi geografien ved Œ ha med artister
fra andre land ogsŒ. Arrangementet er tredelt, og hver del en helhet i seg
selv. Hele uka er gratis for publikum.
Den minimalistiske improvisasjonsmusikken Berlin
er kjent for, finner man i Wien i en enda mer ekstrem og konsekvent form; og
ser man n¾rmere etter, er flere av de viktigste og mest innovative improv-navna
i Europa fra Wien. De siste Œrene har gitt et ¿kt norsk fokus pŒ Wien, og
st¿rre utveksling, og nŒ anser vi tiden som moden for Œ koble disse milj¿ene,
til glede bŒde for dem og /oss/,
enten dette /vi/ er
publikum, arrang¿rer eller musikere. En av hovedŒrsakene til denne utvekslingen
ligger i utvekslings- og improv-orkester-prosjektene …Nskekvist og senere
…NCZkekvist fra 2009 og 2010, der folk fra Tsjekkia ogsŒ var med (derav de
store bokstavene i navnet).
Improv-orkester blir derfor en viktig ingrediens
i denne uka: vi syntes det var en fin mŒte Œ la to musikkmilj¿er m¿tes pŒ at
alle spiller sammen pŒ en gang.
De to andre hendelsene blir et musikalsk
byrom-interaksjonsprosjekt og en konsertkveld med en storslagen line-up.
Samtidig med konserten fŒr man med seg en utstilling av tekster og ting de som
har v¾rt med pŒ byrom-interaksjonen har tatt med seg inn og hengt opp. Del to
og tre gror dermed litt sammen. Alt i alt blir dette en pakke der en masse folk
fŒr m¿tt hverandre og vist hverandre og publikum hva de holder pŒ med.
Det Norsk-¯sterrikske
Hoppukeorkesteret
– Arnfinn Killingtveit, Bernhard Schšberl,
Bj¿rnar Habberstad, B¿rre M¿lstad, Daniel Lercher, Daniel Meyer Gr¿nvold,
Danielle Dahl, Franz Hautzinger, Gjertrud Pedersen, Gobi Drab, Guro S. Moe,
HŒvard Skaset, Inga Aas, Isabelle Duthoit, Jacob Willersrud, John Hegre, Jon
Wesseltoft, Katrin Hauk, Kjetil Hanssen, Lasse Marhaug, Lene Grenager, Lucio
Capece, Manon Bancsich, Niklas Adam, Per Gisle GalŒen, RŽka Kutas, Rudolf
Terland Bj¿rnerem, Steffi Neuhuber, Vilde Sandve Aln¾s
Endelig blir det improv-konsert med stort
ensemble! Det er en sjeldenhet av de store at man fŒr samlet over 30 gode
musikere til Œ improvisere sammen pŒ likt. Store improv-orkestre finnes
riktignok rundt i Europa, men der er det heller ikke ofte man kan gŒ pŒ en slik
konsert.
Hvordan det vil lŒte er det selvsagt umulig Œ
si. Det blir ingen ledelse eller avtaler. Det eneste som er bestemt er at de
siste avgj¿relsene tas under konserten. Ikke f¿r. Vi bruker samme politikk som
om det var en trio. Hvis ikke ville det jo ikke egentlig v¾re improv!
I denne sammenhengen er det lett Œ forstŒ at
selv om det finnes kontrollerte individer, finnes det ingen overordnet kontroll.
Orkesteret kan lett sees som et stykke natur, eller et monster som lever sitt
eget liv, og som musikerne man¿vrerer i forhold til.
Orkesteret jobber hele konsertdagen med Œ spille
sammen, bli kjent og teste rom og lyder, men uten Œ legge noen planer.
Orkesteret fŒr minst 30 medlemmer.
Fredag 2. september kl 19.00 ¥
Lindemannsalen, Norges Musikkh¿gskole, Slemdalsveien 11 ¥ Fri entrŽ
Intervju: Agnes Hvizdalek om
stort improv-orkester
Musikalsk byrom-interaksjon
– eller en real somletur fra Gr¿nland til
Ankerl¿kka for alle som vil v¾re med.
Det starter med frokost og briefing pŒ Ny
Musikk-kontoret kl 11. Du kommer ikke for seint! Ta heller med tannb¿rsten og
puss seinere. Derfra gŒr alle hver for seg til Podium, gj¿r sine prosjekter og
betraktninger underveis og noterer. GŒr man direkte tar det et kvarter, men
mŒlet nŒ er Œ bruke rundt fire timer.
N¿yaktig hva man gj¿r, og om man gj¿r det sammen
eller alene, eller om det blir merkbart eller ikke, det er ganske Œpent, men
tar altsŒ notater, eller f¿rer en slags logg pŒ en eller annen mŒte som kan
henges opp til alles pŒsyn nŒr man endelig er fremme. Det finnes en printer pŒ
Podium, sŒ man kan skrive ut bilder hvis det trengs. Eller man kan henge opp
diktafonen sin med et par ¿repropper i. Tekst og tegninger er nok det enkleste.
SŒnn blir det utstilling! Utstillinga Œpnes samtidig med konserten samme kveld,
kl 19. Hvis det passer en gang i framtida, lager vi bok av hele greia, som vi
kanskje somler like mye med Œ gi ut.
L¿rdag 3. september kl 11.00 ¥ Ny Musikk,
Platous gate 18 ¥ Gratis, Œpent for alle.
Frokost inkludert. HUSK: Ta med egne
notatsaker!
Improv-fest + utstillingsŒpning
– eksklusive konstellasjoner og mye papir.
Vi avslutter todagersuka med stjernedryss av
norske og ¿sterrikske artister, lar et bredt spekter av uttrykk og
temperamenter komme til. Det blir fem konstellasjoner, slik at vi kan h¿re
bedre hva hver enkelt gj¿r. Noen spiller akustisk og andre elektrisk. Alle er
bra. Vi sier det nŒ, sŒ kommer ingen lang harang ved hver enkelt. I tillegg
Œpner vi en utstilling av lapper og slikt, som folk har rabla pŒ i l¿pet av
dagen. Det blir fint!
Daniel Lercher (elektronikk), Niklas Adam
(elektronikk)
Begge to er i det stillferdige hj¿rnet.
Stillferdige elektronikkfyrer. Lercher er MAX-guru, og bruker laptop, mens Adam
spiller pŒ analoge bokser. Disse to legger fundamentet for kveldens musikalske
ferd.
Bernhard Schšberl (gitar), HŒvard Skaset (gitar),
Manon Bancsich (gitar), Rudolf Terland Bj¿rnerem (gitar), Guro Moe
(kontrabass), Inga Aas (kontrabass), Vilde Sandve Aln¾s (fiolin), RŽka Kutas
(cello)
Et rent strengeensemble: Fire gitarer, to basser
og en cello. Samlet med tanke pŒ klangen disse kan fŒ til sammen. Bortsett fra Moe og Skaset er alle
klassisk utdannet. Vi regner med at det vil sette sitt preg.
Gobi Drab (kontrabassblokkfl¿yte), Katrin Hauk
(kontrabassblokkfl¿yte), Steffi Neuhuber (kontrabassblokkfl¿yte), Arnfinn
Killingtveit (elektronikk), Jacob Willersrud (trommer/elektronikk), Kjetil
Hanssen (elektronikk)
Her kan det oppstŒ spesielle spenninger:
Kontrabassblokkfl¿yte er et ganske sjeldent instrument, og her er det tre
stykker sammen! De stilles ovenfor en potensiell energibombe bestŒende av
elektronikk og trommer om vi aldri vet om vil gŒ av.
Franz Hautzinger (trompet), Isabelle Duthoit
(klarinett/stemme), B¿rre M¿lstad (tuba), Danielle Dahl (altsax)
Stillhet er stikkord for flere her. Hautzinger
har bl.a. hatt sterk pŒvirkning pŒ Wienerminimalismen, og er en av de store
oppdagerne av hvordan man kan spille pŒ hele instrumentet, ikke bare de delene
som er ment Œ spilles pŒ. De oppdagelsene er han ikke aleine om, og bl.a.
derfor er det flere i dette bandet her.
John Hegre (el-gitar), Lene Grenager (cello),
Lucio Capece (altsax/elektronikk), Lasse Marhaug (elektronikk)
To og to har de fleste av disse spilt sammen,
men ikke alle pŒ en gang. Det er nesten litt rart, sŒ det mŒtte gj¿res noe med.
Selv om alle har et veldig bredt spekter av ting de har gjort, er det slik at
selv nŒr de ikke spiller h¿yt, leverer de ganske ofte et ganske insisterende
tr¿kk.
L¿rdag 3. september kl 19.00 ¥ Podium,
Hausmannsgate 34 ¥ Fri entrŽ
///////////////////////////////////////////////////
FELTOPPTAKSPROSJEKT
– prosjektarbeid og presentasjon
Hva er field-recording, og hvor langt kan vi
gŒ f¿r vi ikke har noe igjen av det? Dette er en workshop hvor en liten gruppe
arbeider med forskjellige prosjekter og ideer rundt begrepet field-recording
(eller feltopptak som det heter pŒ norsk). Etter ukas prosjektarbeid vil
prosjektdeltakerne fortelle hva de har gjort og hvordan. Det er ikke sikkert
dette blir bare lyd, og kan hende mŒ det gj¿res som utstilling.
Hvordan vi jobber: Vi stripper betydningen av begrepet
og gir alle deltagerene frie t¿yler til Œ gj¿re hva enn de vil sŒ lenge de kan
presentere og forklare hva de gj¿r/har gjort. Daglig vil gruppa m¿tes for Œ
utveksle informasjon, kunnskap og Œ fortelle hva man holder pŒ med. Gruppa skal
brukes til Œ utveksle ideer, inspirere, hjelpe hverandre og gjerne samarbeide.
Man skal ha forstŒelse for de andres prosjekter underveis og f¿lge hverandre
under prosessen. Dette gj¿r at det er et samarbeid underveis selv om det kan
v¾re individuelle prosjekter.
De f¿rste dagene brukes pŒ Œ bli kjent og Œ
komme i gang, og deltakerne holder interne workshops for gruppa. Deretter
jobber man fram mot siste dagen hvor man skal presentere arbeidet sitt ogsŒ for
publikum.
Vi skal ikke gŒ i dybden og analysere hva
field-recording er. Vi stŒr fritt til Œ tolke begrepet akkurat slik vi vil, men
fors¿ker Œ skape noe interessant med base i field-recording.
VIKTIG: Sett av tid til Œ jobbe med dette.
M¿tene vil v¾re pŒ dagtid, og det er viktig at folk har tid til bŒde m¿tene og
til arbeid.
Prosjektuka:
6. og 7. september fra kl 11.00
8.-11. september: fra kl 14.00
NOTAM, Nedre gate 5 ¥ Kursavgift: kr 500.
Betales tilbake etter kurset
PŒmelding: dansforvoksne@gmail.com
Presentasjon:
11. september kl 16.00 ¥ NOTAM, Nedre gate 5 ¥
Fri entrŽ
Intervju: Kjetil Hanssen, hva
liker du best?
Kjetil Hannsen
har laget et prosjekt til Dfv-blekka. Den tilh¿rende lydfila finner du her:
///////////////////////////////////////////////////
KJETIL HANSSEN OG DANIEL
LERCHER
– Kulturnatt
Kjetil Hanssen og Daniel Lercher er to av de
tydeligst stigende stjernene pŒ den eksperimentelle musikkhimmelen for tida.
Denne natta kommer de fram i Vigelandsmausoleet, og skal lage musikk for den
spesielle klangen der sammen. Hanssens uttrykk spenner fra kompromissl¿s st¿y
til mer stillfarne feltopptak, mens Lercher mikroskoperer knapt h¿rbare lyder.
De har samarbeidet, bŒde om feltopptak og i orkester. Det blir bŒl utafor,
og du rekker akkurat siste bane hjem.
Kjetil Hanssen har markert seg sterkt med en
sv¾rt variert spillestil, og bramfrie eksperimentvilje. OgsŒ instrumentariet er
variert: fra laptop, lydopptak til effektbokser. Er ogsŒ kjent for Œ svelge smŒ
mikrofoner pŒ scenen og spille med innvortes lyd. Han har spilt under sŒ mange
psevdonymer at det er umulig Œ ramse dem opp her. Mest brukt er
vel Torstein Wjiik og Ambolthue. Ambolthue har lenge hatt eget
plateselskap, med 156 utgivelser i skrivende stund. I tillegg er han ukentlig
radiovert for programmet "NŒr det rykker i st¿yfoten" pŒ Radio
Nova.
Daniel Lercher har arbeidet lenge og musikalsk
med feltopptak, gjerne lyder som godt kan v¾re vanlige, men kanskje sŒ svake at
vi normalt ikke legger merke til dem. Han er utdannet ved Wiens institutt
for komposisjon og elektroakustisk musikk, og har i tillegg til egne
konserter bidratt med musikk til bŒde film og
kunstinstallasjoner, noe som har brakt ham rundt nesten hele kloden.
De to m¿ttes f¿rst sommeren 2010 da begge var
involvert i prosjektet …NCZkekvist i T‡bor og Wien, og snakket allerede da om
rom med mye romklang og hvordan Œ fŒ mest mulig ut av dem. Etter en masse prat
bestemte de seg endelig for Œ gj¿re noe med det, og hvilket sted kunne v¾re
bedre enn Emanuel Vigelands Mausoleum – et rom med hele 20 sekunders
klang? Selv om begge er mest kjent for Œ spille elektronisk, tror vi at denne
gangen kommer de til Œ gj¿re en akustisk duo, der de trolig spiller mer pŒ rommet
enn instrumentene. Velkommen til et m¿rkt rom med m¿rk musikk pŒ den m¿rkeste
tida pŒ d¿gnet!
Fredag 16. september kl 24.00 ¥ Emanuel
Vigelands mausoleum, Grimelundsveien 8 ¥ Fri entrŽ ¥ Kun 30 plasser.
Plassbestilling: dansforvoksne@gmail.com
Adkomst: T-banen til Slemdal. Konserten
slutter f¿r siste bane gŒr til byen.
Foto: Kjartan Hauglid © BONO/Emanuel
Vigelands museum
///////////////////////////////////////////////////
#184
JUNKO
- solokonserten vi har sett fram til lengst
Det hun gj¿r live, er at hun skriker. Man kan
sp¿rre seg om dette er noe vits i Œ h¿re pŒ, og noen kan sikkert bli provosert.
Da er et nok best Œ ikke gŒ pŒ denne konserten. Det er fascinerende hvordan hun
kan v¾re sŒ konsekvent, og ogsŒ holde energien pŒ topp, bŒde gjennom et fullt
konsertsett og gjennom nesten 20 Œr, og hvordan det hun gj¿r gj¿r mŒll¿s. Junko
er en artist man undrer seg over, slik man undrer seg over folk man er
oppriktig glad i.
Er vel et par Œr sida nŒ, at vi begynte Œ
jobbe med Œ fŒ til denne konserten. Vi pr¿vde Œ tenkte gjennom hva som ville v¾re det ultimate.
Noe som er bra, som er noe helt for seg selv, og som har satt tydelige spor som
det virker umulig Œ f¿lge uten Œ virke patetisk. Konserten som gj¿r at man ikke
trenger gŒ pŒ andre ting pŒ lang, lang tid. Det blir to kvelder med Junko; En konsert og en
med snakk: Junko er interessert i hva unge musikere gj¿r, og vi er
interessert i hva som skjer pŒ den fronten i Japan. Derfor har vi bedt henne
fortelle hva som skjer, og spille noen eksempler, og Œ fortelle litt av
historien.
Junko Hiroshige er vokalisten i Hijokaidan, en
av verdens lengst eksisterende noise-acts. Hijokaidan ble opprettet i 1979.
Junko har v¾rt med fra 1982.
Med Hijokaidan har hun gitt ut en rekke plater,
hvorav kanskje 30-CD-boksen fra 1979 til 2009 var ett av h¿ydepunktene, mens en
av de som har fŒtt best kritikk var Polar Nights, tatt opp live fra All
Ears-festivalen i Oslo i 2006. Det var f¿rste gang bandet spilte i Europa, sŒ
konserten var en sensasjon som trakk publikum langveisfra.
Det skal ikke stikkes under en stol at
Hijokaidan hele tiden har laget ekstrem musikk, og kanskje noe av det mest
ekstreme som er laget. Med bl.a. Hawkwind som tidlig pŒvirkningskilde, har det
de gj¿r blitt kalt psykedelisk noise.
Junko har gitt ut plater med mange andre
artister, men den plata som virkelig stikker seg fram er en solo-LP fra 2002,
med bare ett spor: Forlengs pŒ den ene sida og baklengs pŒ den andre. Like
greit. Den inneholder det Junko gj¿r uansett: Skriker.
Konsert: Fredag 5. oktober kl 19.00 ¥
Iladalen kirke, S¿ren Jaab¾ks gate 5 ¥ cc: 100 kr
Prat: Onsdag 6. oktober kl 19.00 ¥ Ny Musikk
¥ Platous gate 18 ¥ Fri entrŽ
///////////////////////////////////////////////////
ONSDAGSDEBATTEN
– Debattpanel, Robert Piotrowicz, Lemur,
Anla Courtis, Thomas Holme
Denne kvelden slŒs konsertene sammen med debatt,
og det blir marked for mye du ikke fŒr kj¿pt i butikken av lytte- og lesestoff,
lagt fram av diverse labels og forlag. Det blir en lang kveld med mye snakk og
veldig mye bra musikk.
Det ligger ingen smarte forbindelser her. Det er
bare en sammenstilling, der ulike folk gj¿r det de er interessert i og synes er
viktig – akkurat sŒnn som et improv-band kan funke: Flere individuelle
prosjekter som pŒgŒr pŒ likt uten annen sammenheng enn at de er i samme rom, og
at de som spiller kanskje liker hverandre, og kan fŒ noe ut av det de andre
spiller nettopp fordi det er noe annet enn det en selv spiller. Da finnes det
grenser for hva som er hva og hvem som gj¿r hvilke ting, ogsŒ er det er andre
ting, som er minst like viktige, som fyker ut over de grensene og gj¿r at
helheten blir sammensatt nok til Œ virke interessant. SŒ da var det kanskje
ikke helt uten sammenheng likevel, dette her. Uansett gleder vi oss til Œ
treffe nye folk pŒ konserter, og de andre gleder seg sikkert til Œ treffe nye
folk pŒ bokstand- og debattkveld.
Onsdag 26. oktober kl 19 ¥ Betong, Chateau
Neuf., Slemdalsveien 15
Debatten er gratis, konsertene koster kr 100
Robert Piotrowicz
Jeg traff pŒ ham i Polen. Da spilte han med
Xavier Charles pŒ den sagnomsuste bŒten MS Stubnitz. Det var i 2003. Han hadde
med seg en analog synth. De spilte noe av det mest intenst st¿yende jeg hadde
h¿rt. I forfjor h¿rte jeg ham pŒ All Ears. Han hadde fremdeles den samme
synthen, men det lŒt ganske annerledes. Det var tydelig at han hadde gŒtt
gjennom ganske mye. Det som slo meg da var hvordan han hadde organisert
intensiteten sin: hvordan han fikk til Œ hŒndtere digre klanger uten at det
virka pomp¿st. Det er litt pŒ grunn av ham at konserten er pŒ Betong. Betong er
det eneste stedet vi har tilgang til, med h¿yttalerflate stor nok til slik lyd.
Intervju med Robert Piotrowicz
Lemur
Disse har v¾rt en viktig hendelse i norsk
musikkliv. Akkurat som SPUNK, som to av medlemmene kommer fra. Det er egentlig
litt overraskende at de har fŒtt v¾re sŒpass alene om det de gj¿r, som er
improvisert samtidsmusikk pŒ klassiske instrumenter: Bj¿rnar Habbestad:
fl¿yter, Lene Grenager: cello, Hild Sofie Tafjord: valthorn og Michael Duch:
kontrabass. Jeg snakker med Lene Grenager:
Intervju med Lene Grenager,
Lemur
Anla
Courtis
Dette er litt rart Œ si, men jeg tenker pŒ
ham som en veldig analytisk musiker, en som hele tiden forholder seg til den
verdenen han har rett foran seg mer enn han forholder seg til et hermetisk kunstnerisk
prosjekt, en spillestil eller et instrument. Det er kanskje litt dumt Œ si det
ogsŒ, for det lŒter litt hum¿rl¿st og knirkete.
Hum¿rl¿rs og knirkete er i hvert fall det siste
man kan kalle Anla Courtis. Bokstavene i fornavnet er bytta om i The Reynols,
bandet med Miguel Tomasin som er en mester i Œ snu alt pŒ hodet. Reynols har
v¾rt litt av et laboratorium for Courtis ogsŒ, og mye som har kommet ut derfra
overgŒr det meste i Œ v¾re opp-ned.
Live kan det v¾re rein performance, men det er
oftest gitar som gjelder. Gjerne en barnegitar som passer i kofferten, og en
pinne med streng, noen effektbokser, en poncho, masse humor, energi og hŒr.
Dronete og nede, men pŒ en veldig oppe-mŒte. Man kan egentlig si en hel del
motsetningsfylte ting om ham som inkluderer bŒde musikk og fremtoning. Det er
morsomt og smittsomt og gjennomtenkt uten at du merker det f¿r etterpŒ.
Thomas Holme
Jeg sŒ ham ut gjennom stabbursvinduet pŒ St¿y
pŒ landet, mens en velkjent kar inne skravla h¿yt om de unge folka som ikke
veit hva som alt har skjedd pŒ st¿yfronten og bare spiller i vei. Det har jeg
sikkert ogsŒ gjort, gammal og kjip som jeg er, men denne gangen var det ikke
meg.
Det var kanskje ikke det supreste settet i
verden, men det var han ikke aleine om. Jeg syntes han spilte fint, og dessuten
er det trivelig nŒr folk er ferske. Siden det ikke er sŒ mye Œ skrive om Thomas
Holme, (bortsett fra at han har spilt pŒ St¿y pŒ landet og gjort et par gigs
med Seidmenn, og dessuten har gjort vokal pŒ en konsert med MRTNPLMR, som jeg
arrangerte i Oslo uten at jeg fikk det med meg, forhŒpentligvis litt fordi det
var sŒ innmari m¿rkt der,) kan jeg bruke plass pŒ Œ si noe om hvor viktig det
er at nye folk slipper til:
Hva er mer antieksperimentelt, og hva er mer
kjedelig enn Œ sitte og holde pŒ posisjonen sin, hvis man har fŒtt seg en? Hvis
det skal komme nye ting til, er det liten vits i Œ holde nye folk ute eller
nede, bare fordi de ikke er flinke eller kan en masse ting, det v¾re seg teknikk eller historie. F¿r i
tida, da jeg ikke var gammal og kjip, da spilte vi p¿nk, og det var ingen som
br¿d seg filla om folk kunne stemme gitaren eller sang reint eller skj¿nte opp
og ned pŒ en mikser, bare man klinte til, og det blei vi glade av, og siden vi
var glade (selv om vi var unge og sinte og misforn¿yde med alt, slik alle var i
den alderÕn pŒ den tida), sŒ fant vi pŒ masse rart, bl.a. st¿y. Takk til Thomas
Holme for at han gidder og har tid.
Stands
dssp ble etablert i 2008 og er et prosjekt
tilknyttet og drevet parallelt med Audiatur bokhandel. Hovedambisjonen med
initiativet er Œ skape en stabil salgs- og markedsf¿ringskanal for norske og
skandinaviske smŒforlag, samt Œ ¿ke bokhandelbransjens bevissthet ovenfor det
som produseres av sv¾rt gode b¿ker og tidsskrifter pŒ de mindre forlagene.
Kuk & Parfyme har tidligere eksistrert som en filmklubb pŒ
Kurant Visningsrom i Troms¿. Mai 2011 tok filmklubben steget videre som fanzine
i pocketbokformat. Fanzinen er en samling av teoretiske tekster,
eksperimentelle tekster/samtaler og kunstnerisk bildemateriale som i
m¿tepunktet mellom trash-estetikk og seksualpolitikk utforsker nye strategier
for hvordan Œ snakke/tenke/handle/skrive/jobbe med og om film, videokunst og
bilder.
Redakt¿rer: Ingrid Forland og Vebj¿rn
Guttormsgaard M¿llberg
Looop er en organisasjon dedikert til Œ forene,
st¿tte og promotere uavhengige norske musikere, band, platelabels og andre
involvert i samme scene, som deler en genuin interesse for musikk og en
idealistisk tiln¾rming til det de gj¿r. Hvis du vil v¾re en del av Looop, sŒ ta
kontakt!
Mopp er en fanzine med hovedfokus pŒ tekst. Tekst i
seg selv og i forhold til kunst. Bladets bidragsytere har det til felles at de
er relativt unge og uetablerte.
I et fors¿k pŒ Œ forklare navnet Mopp (som ikke
har noen forklaring), ble det ymtet frempŒ at bladet samler opp samtidens st¿v.
kalle innholdet for st¿v, kan virke lite respektfullt overfor bidragsyterne.
Men tanken var de smŒ fnuggene som glir rundt i en solglipe, heller enn lubne
hybelkaniner og det tettpakkede innholdet i st¿vsugerposer. Vi har plukket et
par av de lysende fnuggene og festet dem pŒ papir.
Fanzinens fjerde nummer kom ut i juli 2011 i
Oslo med temaet Fjernt.
Redaksjonen bestŒr av Jan Marius Ki¿sterud, Kristine Kleppo, Nils Elvebakk
SkalegŒrd og Helene Imislund.
Spesial Nord er en kunstnerdrevet publikasjon initiert av
Iselin Linstad Hauge og Christina Leithe Hansen. Spesial Nord jobber
prosjektbasert i forhold til samarbeid med kunstnere og kunst institusjoner.
Publikasjonen utkommer uten fast tid eller antall i Œret, men har ulike
aktiviteter hvert Œr.
Spesial Nord er et idealistisk og
ikke-kommersielt tiltak, fritt for religi¿se og politiske grunn pilarer, sŒ
godt det lar seg gj¿re. Hvert prosjekt er tematisk, for Œ ta et kuratorisk grep
ved valg av kunstnere.
Debatt
FN: NŒr skal man intervenere?
Noen gang h¿rt om forkortelsen R2P? Den forklarer
hvorfor Libya bombes.
Da doktrinen "Responsibility to
Protect" ble godkjent i FNs hovedforsamling i september 2005 tok
folkeretten et syvmilssteg fremover.
FNs tidligere h¿ykommiss¾r for
menneskerettigheter, Louise Arbour, gikk sŒ langt som Œ kalle R2P "den
viktigste og mest oppfinnsomme doktrine pŒ den internasjonale scene gjennom
flere tiŒr". En doktrine som gjorde det mulig for SikkerhetrŒdet Œ fatte
vedtaket om Libya, et vedtak som har sendt franske, britiske, amerikanske,
danske og norske kampfly pŒ vingene og den libyske leder oberst Muammar Gaddafi
under jorden.
To dager etter den internasjonale FN-dagen er
det tid for Œ sette fokus mot de Forente Nasjoners intervensjonspolitikk. 66 Œr
etter at FN ble etablert for Œ forhindre krig, tilrettelegger samme
organisasjon for intervensjon. Prinsippet fra 2005 er klart: "Hver enkelt
stat har ansvar for Œ beskytte sin befolkning mot folkemord, krigsforbrytelser,
etnisk rensing og forbrytelser mot menneskeheten". Hvis da hver enkelt
stat eller statsleder ikke overholder forpliktelsen og diplomatiske, humanit¾re
og andre fredelige midler ikke nytter, er "det internasjonale samfunn
(...) forberedt pŒ Œ gŒ til kollektiv handling, rettidig og besluttsomt".
Men er konsekvensene av slike "besluttsomme" handlinger like lett Œ
forutse? Kan bruken av milit¾re virkemiddel i konfliktsituasjoner bare gj¿r
vondt verre? I samarbeid med Norges FredsrŒd inviterer vi til debatten: NŒr har
verdenssamfunnet et ansvar for Œ gripe inn?
Panelet annonseres senere pŒ kulturutvalget.no.
I samarbeid med Smalt som Faen, Kulturutvalget
og Norges FredsrŒd
///////////////////////////////////////////////////
MEKKEDAGER
P NOTAM
– Lodding og programmering for alle som
ikke har s¾rlig peil, men synes det er g¿y likevel!
Vi fortsetter vŒre superpopul¾re
tirsdagsmekkedager pŒ NOTAM en gang i mŒneden: Ta med det du lodder pŒ for
tida, eller aldri fŒr satt deg ned med hjemme, eller laptopen og MAX- eller
PD-patcene dine og knot i vei sammen med oss andre kŒlhuer.
Dette blir stas! I motsetning til tidligere,
kommer vi til Œ holde minikurs i hvert fall noen av gangene. De blir annonsert
like i forkant, og eventuelt etter ¿nske. Den kloke mekkemannen ¯yvind Mellbye hjelper til, sŒ stŒr du
fast, gj¿r du det i hvert fall ikke alene! ¯yvind Mellbye har skrudd sammen mye
rart f¿r. Han vet hvilken ende av loddebolten du skal holde i og mange, mange
andre nyttige ting, bŒde for nybegynnere og de som var ferske i fjor, og er en
tvers gjennom knakende trivelig kar det ikke er farlig Œ sp¿rre.
I tillegg til ekspertisen har vi kaffe med litt
rar smak (kardemomme), te, kapteinkjeks, tinn og loddebolter. NOTAM har str¿m.
Du tar med det du trenger til egen mekking. Vi satser dessuten pŒ Œ ha et lite
lager man kan ta av om man putter litt spenn pŒ et syltet¿yglass. OgsŒ kan man
sj¿lsagt lŒne, fŒ eller kj¿pe deler og verkt¿y av hverandre.
Vi starter klokka sju og holder pŒ til vi ikke gidder
mer. Da er det for seint Œ komme. Ellers ikke. Det er Œpent og gratis for alle,
og ingen pŒmelding trengs.
Tirsdag 20.September
Tirsdag 18.Oktober
Tirsdag 15.November
Tirsdag 13.Desember
Alle dager fra klokka 19.00 ¥ NOTAM, Nedre
gate 5 ¥ Gratis, Œpent for alle.
///////////////////////////////////////////////////
INTERVJUER
Agnes Hvizdalek om stort
improv-orkester
Agnes Hvizdalek har jobbet med
…NCZkekvist-prosjektet – et …sterriksk-Norsk-CZekkisk utvekslings- og musikkprosjekt
for improvisasjon i stort
ensemble. Det er ogsŒ hun som stŒr bak ideen om Hoppukeorkesteret
– Hvordan er det Œ spille i sŒ stort
ensemble?
– For det f¿rste er det en lang liste med
ting som er vanskelige. Improv-problemstillingene blir enda st¿rre nŒr mange
spiller. Det gŒr enda treigere og blir enda mer kaotisk og uoversiktlig.
Utfordringene blir st¿rre, og kommunikasjonen blir vanskeligere. Det kan v¾re
vanskelig Œ h¿re noe spennende hvis det skjer mye udifferensiert.
– Hvorfor gj¿r man det likevel, da?
– Det kan v¾re fint bŒde for de som spiller
og de som h¿rer pŒ, fordi det blir en annen opplevelse av Œ lytte til hverandre
og bidra med hver sine sterke sider. Dessuten utfordrer det evnen til Œ lytte,
bŒde for ut¿vere og publikum fordi det er sŒ mye som skjer eller kan skje. Man
mŒ hele tiden velge hva man skal konsentrere seg om, og samtidig er det veldig
stor valgfrihet fordi det er sŒ mange ting Œ velge mellom. NŒr det er sŒ mange
som spiller er det ogsŒ flere muligheter for hva slags lyder og klanger
konstellasjonen kan lage. Alt fra stillhet-solo-duo til kjempebrŒk.
– Hva har v¾rt det mest verdifulle med
jobbinga?
– Man mŒ ta mange valg og bestemme veldig
presist hva som er viktig nok til Œ bli gjort. Den prosessen er veldig givende for
individet i kollektivet. Man fŒr veldig mye ansvar. OgsŒ kan det v¾re
inspirerende fordi man fŒr h¿rt masse folk som alle pr¿ver Œ bidra med noe de kan godt og synes er
viktig.
– Hva synes du er viktig for at et slikt
orkester skal funke?
– Alle mŒ v¾re med pŒ eller ha mulighet til Œ
ta beslutninger. Jeg tror pŒ det at nŒr man gj¿r en innsats for Œ fordele
ansvar pŒ organisatorisk nivŒ, hjelper det pŒ et musikalsk nivŒ. Dessuten er
det viktig at alle spiller det de synes er viktig, og det er viktig at det er
gjennomsiktig. Hvis alle har oversikt over hva alle liker og synes er viktig,
er det lettere Œ plassere seg selv i helheten. Man mŒ alltid gi og ta plass til
de ulike tingene. Hvis dŽt funker er helheten bra til tross for at det kanskje
skjer ting man synes er uspennende i seg selv.
///////////////////////////////////////////////////
Kjetil Hanssen, hva liker du
best?
Vi har pr¿vd Œ finne ut mer om prosjekmakeren
Kjetil Hansen, og ville sp¿rre ham om hvilke lyder han likte best. Det svarte
han ikke pŒ, til alt hell for oss, for det ga oss kanskje bedre svar enn vi
hadde fortjent:
Femtilapp eller tannpirker?
Tannpirker er et ord som gj¿r meg glad. Jeg mener
tannpirkere er sv¾rt undervurdert og kan mer enn Œ bare fjerne rusk og rask fra
tanngarden. Det meste som sitter fast i smŒ tynne r¿r kan lett dyttes ut med en
tannpirker (kun slŒtt av q-tips nŒr det kommer til praktiske hjemmeredskaper).
Dessuten er hovedminnet etter min kj¾re bestefar at han alltid hadde en
tannpirker i munnen. Og han hadde verdens koseligste munn. En unik munn som
b¿yer seg retningen en sur munn gj¿r, men som alltid sŒ ut som et smil.
Tannpirker slŒr femtilappen langt ned i st¿vlene.
Gitar eller trekkbasun?
I mange Œr har jeg hatt hangup pŒ enkelte ord. Noen
hverdagsord som "frukt", "katt", "mynter",
"fjorten", "onkel", "ball" ogsŒ videre er ord jeg
har et ekstra godt forhold til. Jeg f¿ler en glede av slike ord, og hva
fellesneveren er aner jeg ikke. "Trekkbasun" er et av disse ordene.
Trekk h¿res folkelig or jovialt ut mens basun har en rund og elegant tone. En
spennende kombinasjon. "Gitar" derimot. Gi - tar. Giiii taaaar. Nei,
det er for treigt. Hadde det v¾rt "gitarr" derimot hadde valget v¾rt
v¾rre!
Havet eller Tokyo?
Hadde valget v¾rt hvor jeg helst skulle v¾rt er svaret
lett, Tokyo. Men selve ordet Tokyo lŒter tungt. Det h¿res klumpete og
Œttetallsforma ut og forteller deg hvilken by det er snakk om, men f¿lelsen av
ordet har jeg ikke. Havet derimot har en egen f¿lelse. En kjempe interessant
f¿lelse av ensomhet, uvitenhet og tomhet. Havet gŒr sakte og det knyttes minner
til det, og samtidig er det en enorm ro over ordet. Et veldig behagelig men
ogsŒ litt dystert ord. Dystert fordi jeg ikke kan tenke hav uten Œ tenkte tŒke.
Men mŒ nok si at jeg syns havet lŒter best, eller hvert fall mest spennende ut!
Hva var den beste lyden du h¿rte i gŒr?
Prosessen Œ flytte et skatoll med glassd¿rer inn pŒ
et pitte lite rom hvor alt av skatollets kommende innhold var strategisk
plassert utover gulvet. Man mŒtte trŒ varsomt, noe som gjorde det bŒde litt
skummelt, slitsom og utfordrende Œ plassere den ¿verste delen, hvor glassd¿rene
er, oppŒ underdelen. Nesten-fall, rasling i glassd¿rene, en hylle som falt ut
og en sliten ung herremann som snakker oppgitt med seg selv over hvor j¾vla vrient
og krunglete det skulle v¾re Œ fŒ plassert "denna driten". En prosess
pŒ ca 10 minutter som hadde gjort seg fantastisk bra delt i to pŒ en 7".
///////////////////////////////////////////////////
– The programme
this autumn is titled ÒExperimental music for beginnersÓ, so I would like to
ask you about how you started?
– I started to
play in Hijokaidan in the 1980s, because I met JoJo Hiroshige, and he invited
me.
– What was the
background?
– You know
Hijokaidan sound creates confusion and I try to think for
voice performance by
chance. It was really good chance to try to scream. In fact I'm not good and
beautiful singer. I was lucky to play Hijokaidan.
You know, HijokaidanÕs
sound creates confusion, and I tried to think of a voice performance that would
work. It really worked to scream. In fact, IÕm not a brautful singer, and I was
happy that I could play with Hijokaidan.
– What were
your musical references then, and what has influenced you most?
– Airway will help
me sometimes. I could play happy with The Nihilist
Spasm Band form London,
Ontario, Canada and Borbetomagus from N.Y.I believe they are my wonderful
teachers.
Airway helps me
sometimes, and I am happy to play with The Nihilist Spasm Band from London, Ontario,
Canada, and with Borbetomagus from New York. I see them as my wonderful
teachers.
– What kind of
music are you listening to today, and how does that interrest you?
– In a Summer
Garden by Frederick Delius is good for the summer season in Japan. I like to
listen during cooking and having dinner. Je t'aime... moi non plus and so on by
Gainsbourg and Jane Birkin is a favorit too. I'm listening to the songs now.
– Since I do
not speak japanese, I wonder if there is any text or any words in
what you sing, and if
there is, what is it about?
– No text, No
special words. I just scream every time as improvisation
with free feeling ....
But I have enjoyed another adventure when playing with Totas Causas de Malignitat (Taku
Unami's band) since 2010. They all play after a score except me.
///////////////////////////////////////////////////
– How would you
describe the music you make?
– In very wide
context this is contemporary electroacoustic music, created with use of electronics
instruments and with different
techniques, like improvisation or composition
– Could you
also tell a little about the instrument youÕll bring to Oslo?
– I will bring my
main concert instrument which I have worked with for almost 10 years. ItÕs a
modular analogue synthesizer.
– When and how
did you start experimenting with music, and what was the background?
– I started to
search for other forms of music in the mid 90's, when I played in rock noise
oriented groups (STUCKONCEILING). At this time I was looking for other ways of
creating music, so I turned towards improvisation and sonorism. First the group
was turning in this direction, then I started to work solo with other
improvisers and electronic musicians.
– What were
your musical references then?
– Not very easy to
answer, as I mention im coming from extreme forms of rock music oriented
towards noise, hardcore, death metal. I was of course strongly influenced by
improvised music, free jazz and noise music in the late 90's. Today it is more
complex in sense. I mostly refer my work to contemporary music such as Alvin
Lucier or Gerard Grisey, much more than to improv or electronic music. From
another point of view I refer a lot to other arts.
– What are you
listening to today, and what interests you by that?
– I listen a lot
to pop music, hard core / metal music from 90, of course a lot of experimental
music but mostly on concerts. Then seriously I listen to contemporary music,
different composers, mostly unorthodox like Fausto Romitelli etc. Mostly I try
to figure out what I do not like in music I listen to or what is interesting
out there, especialy in pop music when all of the thing has very strong
manifesto what is this about. I have to honest also I do not listen to music so
much all the time as I work a lot on my own music so it takes a lot of my day
life. So very often when I listen to something after my compositions work I
need to listen to other aesthetic to have very far and extreme reference.
– How does it
influence you?
– Again it is not
easy to answer, because since the beginning, even when I started to play punk
music in the 80Õs, I was always had a clear vision of my music, and now it is
still the same. Other music inspires me often on the technical side or by the
way it is organized, but more or less I strongly develop my own visions, both
live and in studio works.
– What do you
think the concert in Oslo will be like?
– My concerts are
based on combinations of improvisation and composition at the same time. They
have a dense and dynamic form where all structures and sounds are created live.
I build compositions in front of the audience. This is a very important aspect
of my concerts, which makes them based on risk. It is of course abstract
electronic music, with elemets of harmony. It has the characteristic of sound
sculpture, as the physical aspect of audio is strongy present.
– Is there
anything else you think I should
have asked you about?
– I work a lot in
other contexts like sound installation or litterature projects, but I think
what we have already spoken about is a nice introduction.
///////////////////////////////////////////////////
– Kan du fortelle litt om hvordan dere
m¿ttes, hvordan ideen om Lemur oppsto og hva slags musikalske referanser dere har
sammen?
– Det var egentlig Michaels ide at akkurat
vi skulle spille sammen. Vi kjente jo til hverandre og alle hadde spilt med
Michael i en eller annen sammenheng. Jeg tror Michael skj¿nte at det var en god
kombinasjon bŒde musikalsk og sosialt. I l¿pet av den tida vi har jobba sammen
har prosjektet vokst til et viktig utforskingsforum i tilegg til et bra band Œ
spille i.
– Lemur har hele tida v¾rt et akustisk
ensemble, selv om ihvertfall tre av Lemurene har satt substanielle elektroniske
fotavtrykk. Da jeg foreslo for noen Œr sida at dere skulle gj¿re et elektronisk
sett, var det helt utelukket. NŒ skjer det likevel. Hva har skjedd?
– Det var egentlig du som satte oss pŒ
tanken. Vi sa nei, men etterpŒ begynte vi Œ lure pŒ hva som hadde skjedd med
oss om vi gjorde det allikevel. Og ut fra den diskusjonen fant vi ut at vi
burde pr¿ve det. F¿rste fors¿k var pŒ Pstereo-festivalen i Trondheim i fjor da
vi spilte til filmen "Den andalusiske hund", riktignok med John Hegre
som vikar for meg. SŒ egentlig blir dette f¿rste gang vi fŒr pr¿vd det
skikkelig pŒ konsert.
– Da blir det spennende Œ se hva som
skjer med dere! Jeg har h¿rt at dere ogsŒ har andre, litt st¿rre prosjekter
under utvikling for tida. Kan du fortelle litt om det?
Vi har i de siste Œra satt i gang flere
prosjekter som har som mŒl Œ utfordre oss og de vante mŒtene vi jobber sammen
pŒ og dette er et av dem. Et annet er N-ensemble/Lemur et resultat av, nemlig Œ
pr¿ve Œ bruke Lemurs "¿vingsmetode" pŒ et st¿rre band og se hva slags
musikk det gir. Et tredje er det store komposisjonsprosjektet Critical Band som
skal ha premiŽre neste vŒr: Her har vi samarbeidet om Œ utvikle et komponert
strekk for tre forskjellige kirkeakustikker og ni musikere. Et fjerde prosjekt
som vi setter i gang neste Œr, handler om Œ utvide oss med en hel haug med
h¿yttalere, men bruke bare de akustiske lydkildene.
– Er det noen tidsplan for disse
prosjektene?
– Den endrer seg hele tiden...Men det blir
premi¾re pŒ Critical Band til vŒren! Det er jo et veldig stort prosjekt som involverer
Œ l¾re seg mye nytt om rom og akustikk og om hvordan lyd oppf¿rer seg, sŒ det
er nesten et slags voksenoppl¾ringsprosjekt for oss i tillegg til Œ kreve lange
kreative diskusjoner. Vi har v¾rt sŒ heldige Œ fŒ til et samarbeid med Arup
Acoustics i New York og var der i vŒr og jobba med en akustiker ansatt der. Det
var veldig l¾rerikt!
– Jeg er imponert over hvor aktivt dere
gŒr inn for Œ utsette dere selv for eksperimenter! Hvordan synes du disse
eksperimentprosjektene forandrer gruppa? Endrer de relevansen for de musikalske
idŽene dere hadde sammen i utgangspunktet? Og gj¿r dere det dere gj¿r for Œ
komme bort fra noe eller for Œ komme frem til noe?
– Jeg opplever at vi alle er interesserte
bŒde i Œ lage god musikk sammen, men ogsŒ i Œ unders¿ke hva slags ting som
ligger under i et improband: samarbeidstrategier, kommunikasjon og hva det er
som gj¿r at vi lager akkurat den musikken vi gj¿r sammen. Det resulterer i
lange og veldig interessante diskusjoner om hva det er som egentlig skjer nŒr
man spiller sammen. Jeg tror ikke vi tenker sŒ mye pŒ relevansen i tidligere
musikalske ideer. Vi jobber med Œ utvikle oss. Vi jobber med Œ finne ut av
hvordan vi kan lage enda "bedre" musikk og vi synes det er morsomt Œ
gj¿re ganske drastiske grep for Œ utvikle oss musikalsk sammen.
– Kan du fortelle litt om hvordan dere
har jobbet med elektronikken, og hvordan det skiller seg fra det akustiske
arbeidet? Og hva slags musikalske utslag gir det? Er det slik at dere tar inn
de elektroniske spillemŒtene dere er kjent for, eller utvikler dere helt nye
spillemŒter for Lemur?
– Jeg vi si at vi forel¿pig tar med oss
bŒde tidligere elektroniske spillemŒter og spillemŒter som kanskje er mer
typiske for Lemur, uten at jeg kan v¾re noe s¾rlig konkret hva som kommer
hvorfra. Med andre ord er vi fremdeles ikke sikre selv pŒ hva E-lemur vil f¿re
til musikalsk.
– Hva synes du er mest interessant med
Lemur og hva synes du de skal lytte til som aldri har h¿rt noe liknende f¿r?
– Oi! Vanskelig! Jeg sitter jo midt inni det
og synes det lŒter flott! Jeg synes det mest spesielle med oss er
ensembleklangen, at vi til sammen kan bli ett stort instrument. Det er
spennende hvordan det vil ta form i E-Lemur! Jeg liker ikke sŒ godt Œ si til
folk hva de skal lytte etter. Jeg synes man skal v¾re Œpen for hva som helst og
la musikken vise veien!
///////////////////////////////////////////////////
– Could you
tell about how you started experimenting with music, what you think motivated you
and what the background was at the time?
– Not sure exactly
when I started experimenting, probably when I was a kid, squatting any object
around, and later on when I started "properly" with music (at 16) I
remember banging things over the guitar and recording on an old tape deck, that
was the beginning I guess.
– Do you have
any special projects going on?
– Well yes lately,
after many years of focusing in performance, I decided to go a bit back to
"composition". I mean to write pieces for other musicians to play, of
course trying to find "something" to happen in this field that
sometimes might be a bit boring. That's why I wrote this piece for
"Newspaper Ensemble" with a graphic that is somehow suitable for any
musician and non-musician. It was played some weeks ago in Liverpool on the
bandstand that supposedly inspired Sgt. Pepper
(http://www.youtube.com/watch?V=nrhrxevk3qs) and in few weeks will be played by
an Orchestra in Swtizerland. It's difficult to find a more democratic
"acoustic-noise" instrument than an old newspaper...
– What are you
listening to today, and how does it interrest you?
– Today, a lot of
Argentine Native Indians music. It's amazing because the traditional cultures
didn't have that big separation between musicians and audience, it was a
communal thing and everybody was invited to join. Maybe they were thinking in
something not so far away from what your "Experimenatal Music for
Beginners", even nowadays in the end we are always beginners...
///////////////////////////////////////////////////