DANS FOR VOKSNE*

– h¿st 2011 –

 

about * super ultra North of everything project (svalbard) * programme till now * archive (sort of)  * print your own programme folder * check out: noise & capitalism * on noise in norway (in norwegian) *

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

2. september        Den Norsk-¯sterrikske hoppuka – improvorkester

3. september        Den Norsk-¯sterrikske hoppuka – byrominteraksjon

3. september        Den Norsk-¯sterrikske hoppuka – utstilling og konsert

6. – 11. september   Feltopptaksprosjektet

11. september       Presentasjon av feltopptaksprosjektet

16. september       Daniel Lercher og Kjetil Hanssen

20. september       Mekkedag

5. oktober         Junko – konsert

6. oktober         Junko  – presentasjon

18. oktober        Mekkedag

26. oktober        Onsdagsdebatten – Robert Piotrowicz + Lemur + Anla Courtis + Thomas Holme + bok- og platestands + debatt.

15. november        Mekkedag

13. desember        Mekkedag

 

 

///////////////////////////////////////////////////

 

DEN NORSK-¯STERRIKSKE HOPPUKA

 

Dette er et musikalsk arrangement 2-3. september, med deltakere fra Norge og ¯sterrike. To dager er kanskje litt kort til Œ bli kalt ei uke. Til gjengjeld t¿yer vi geografien ved Œ ha med artister fra andre land ogsŒ. Arrangementet er tredelt, og hver del en helhet i seg selv. Hele uka er gratis for publikum.

 

Den minimalistiske improvisasjonsmusikken Berlin er kjent for, finner man i Wien i en enda mer ekstrem og konsekvent form; og ser man n¾rmere etter, er flere av de viktigste og mest innovative improv-navna i Europa fra Wien. De siste Œrene har gitt et ¿kt norsk fokus pŒ Wien, og st¿rre utveksling, og nŒ anser vi tiden som moden for Œ koble disse milj¿ene, til glede bŒde for dem og /oss/, enten dette /vi/ er publikum, arrang¿rer eller musikere. En av hovedŒrsakene til denne utvekslingen ligger i utvekslings- og improv-orkester-prosjektene …Nskekvist og senere …NCZkekvist fra 2009 og 2010, der folk fra Tsjekkia ogsŒ var med (derav de store bokstavene i navnet).

Improv-orkester blir derfor en viktig ingrediens i denne uka: vi syntes det var en fin mŒte Œ la to musikkmilj¿er m¿tes pŒ at alle spiller sammen pŒ en gang.

De to andre hendelsene blir et musikalsk byrom-interaksjonsprosjekt og en konsertkveld med en storslagen line-up. Samtidig med konserten fŒr man med seg en utstilling av tekster og ting de som har v¾rt med pŒ byrom-interaksjonen har tatt med seg inn og hengt opp. Del to og tre gror dermed litt sammen. Alt i alt blir dette en pakke der en masse folk fŒr m¿tt hverandre og vist hverandre og publikum hva de holder pŒ med.

 

#178

Det Norsk-¯sterrikske Hoppukeorkesteret

– Arnfinn Killingtveit, Bernhard Schšberl, Bj¿rnar Habberstad, B¿rre M¿lstad, Daniel Lercher, Daniel Meyer Gr¿nvold, Danielle Dahl, Franz Hautzinger, Gjertrud Pedersen, Gobi Drab, Guro S. Moe, HŒvard Skaset, Inga Aas, Isabelle Duthoit, Jacob Willersrud, John Hegre, Jon Wesseltoft, Katrin Hauk, Kjetil Hanssen, Lasse Marhaug, Lene Grenager, Lucio Capece, Manon Bancsich, Niklas Adam, Per Gisle GalŒen, RŽka Kutas, Rudolf Terland Bj¿rnerem, Steffi Neuhuber, Vilde Sandve Aln¾s

 

Endelig blir det improv-konsert med stort ensemble! Det er en sjeldenhet av de store at man fŒr samlet over 30 gode musikere til Œ improvisere sammen pŒ likt. Store improv-orkestre finnes riktignok rundt i Europa, men der er det heller ikke ofte man kan gŒ pŒ en slik konsert.

 

Hvordan det vil lŒte er det selvsagt umulig Œ si. Det blir ingen ledelse eller avtaler. Det eneste som er bestemt er at de siste avgj¿relsene tas under konserten. Ikke f¿r. Vi bruker samme politikk som om det var en trio. Hvis ikke ville det jo ikke egentlig v¾re improv!

I denne sammenhengen er det lett Œ forstŒ at selv om det finnes kontrollerte individer, finnes det ingen overordnet kontroll. Orkesteret kan lett sees som et stykke natur, eller et monster som lever sitt eget liv, og som musikerne man¿vrerer i forhold til.

Orkesteret jobber hele konsertdagen med Œ spille sammen, bli kjent og teste rom og lyder, men uten Œ legge noen planer. Orkesteret fŒr minst 30 medlemmer.

 

Fredag 2. september kl 19.00 ¥ Lindemannsalen, Norges Musikkh¿gskole, Slemdalsveien 11 ¥ Fri entrŽ

 

 

Intervju: Agnes Hvizdalek om stort improv-orkester

 

#179

Musikalsk byrom-interaksjon

– eller en real somletur fra Gr¿nland til Ankerl¿kka for alle som vil v¾re med.

 

 

Det starter med frokost og briefing pŒ Ny Musikk-kontoret kl 11. Du kommer ikke for seint! Ta heller med tannb¿rsten og puss seinere. Derfra gŒr alle hver for seg til Podium, gj¿r sine prosjekter og betraktninger underveis og noterer. GŒr man direkte tar det et kvarter, men mŒlet nŒ er Œ bruke rundt fire timer.

 

N¿yaktig hva man gj¿r, og om man gj¿r det sammen eller alene, eller om det blir merkbart eller ikke, det er ganske Œpent, men tar altsŒ notater, eller f¿rer en slags logg pŒ en eller annen mŒte som kan henges opp til alles pŒsyn nŒr man endelig er fremme. Det finnes en printer pŒ Podium, sŒ man kan skrive ut bilder hvis det trengs. Eller man kan henge opp diktafonen sin med et par ¿repropper i. Tekst og tegninger er nok det enkleste. SŒnn blir det utstilling! Utstillinga Œpnes samtidig med konserten samme kveld, kl 19. Hvis det passer en gang i framtida, lager vi bok av hele greia, som vi kanskje somler like mye med Œ gi ut.

 

L¿rdag 3. september kl 11.00 ¥ Ny Musikk, Platous gate 18 ¥ Gratis, Œpent for alle.

Frokost inkludert. HUSK: Ta med egne notatsaker!

 

#180

Improv-fest + utstillingsŒpning

– eksklusive konstellasjoner og mye papir.

 

Vi avslutter todagersuka med stjernedryss av norske og ¿sterrikske artister, lar et bredt spekter av uttrykk og temperamenter komme til. Det blir fem konstellasjoner, slik at vi kan h¿re bedre hva hver enkelt gj¿r. Noen spiller akustisk og andre elektrisk. Alle er bra. Vi sier det nŒ, sŒ kommer ingen lang harang ved hver enkelt. I tillegg Œpner vi en utstilling av lapper og slikt, som folk har rabla pŒ i l¿pet av dagen. Det blir fint!

 

Daniel Lercher (elektronikk), Niklas Adam (elektronikk)

Begge to er i det stillferdige hj¿rnet. Stillferdige elektronikkfyrer. Lercher er MAX-guru, og bruker laptop, mens Adam spiller pŒ analoge bokser. Disse to legger fundamentet for kveldens musikalske ferd.

 

Bernhard Schšberl (gitar), HŒvard Skaset (gitar), Manon Bancsich (gitar), Rudolf Terland Bj¿rnerem (gitar), Guro Moe (kontrabass), Inga Aas (kontrabass), Vilde Sandve Aln¾s (fiolin), RŽka Kutas (cello)

Et rent strengeensemble: Fire gitarer, to basser og en cello. Samlet med tanke pŒ klangen disse kan fŒ til sammen.  Bortsett fra Moe og Skaset er alle klassisk utdannet. Vi regner med at det vil sette sitt preg.

 

Gobi Drab (kontrabassblokkfl¿yte), Katrin Hauk (kontrabassblokkfl¿yte), Steffi Neuhuber (kontrabassblokkfl¿yte), Arnfinn Killingtveit (elektronikk), Jacob Willersrud (trommer/elektronikk), Kjetil Hanssen (elektronikk)

Her kan det oppstŒ spesielle spenninger: Kontrabassblokkfl¿yte er et ganske sjeldent instrument, og her er det tre stykker sammen! De stilles ovenfor en potensiell energibombe bestŒende av elektronikk og trommer om vi aldri vet om vil gŒ av.

 

Franz Hautzinger (trompet), Isabelle Duthoit (klarinett/stemme), B¿rre M¿lstad (tuba), Danielle Dahl (altsax)

Stillhet er stikkord for flere her. Hautzinger har bl.a. hatt sterk pŒvirkning pŒ Wienerminimalismen, og er en av de store oppdagerne av hvordan man kan spille pŒ hele instrumentet, ikke bare de delene som er ment Œ spilles pŒ. De oppdagelsene er han ikke aleine om, og bl.a. derfor er det flere i dette bandet her.

 

John Hegre (el-gitar), Lene Grenager (cello), Lucio Capece (altsax/elektronikk), Lasse Marhaug (elektronikk)

To og to har de fleste av disse spilt sammen, men ikke alle pŒ en gang. Det er nesten litt rart, sŒ det mŒtte gj¿res noe med. Selv om alle har et veldig bredt spekter av ting de har gjort, er det slik at selv nŒr de ikke spiller h¿yt, leverer de ganske ofte et ganske insisterende tr¿kk.

 

L¿rdag 3. september kl 19.00 ¥ Podium, Hausmannsgate 34 ¥ Fri entrŽ

 

 

///////////////////////////////////////////////////

 

#181

FELTOPPTAKSPROSJEKT

– prosjektarbeid og presentasjon

 

Hva er field-recording, og hvor langt kan vi gŒ f¿r vi ikke har noe igjen av det? Dette er en workshop hvor en liten gruppe arbeider med forskjellige prosjekter og ideer rundt begrepet field-recording (eller feltopptak som det heter pŒ norsk). Etter ukas prosjektarbeid vil prosjektdeltakerne fortelle hva de har gjort og hvordan. Det er ikke sikkert dette blir bare lyd, og kan hende mŒ det gj¿res som utstilling.

 

Hvordan vi jobber: Vi stripper betydningen av begrepet og gir alle deltagerene frie t¿yler til Œ gj¿re hva enn de vil sŒ lenge de kan presentere og forklare hva de gj¿r/har gjort. Daglig vil gruppa m¿tes for Œ utveksle informasjon, kunnskap og Œ fortelle hva man holder pŒ med. Gruppa skal brukes til Œ utveksle ideer, inspirere, hjelpe hverandre og gjerne samarbeide. Man skal ha forstŒelse for de andres prosjekter underveis og f¿lge hverandre under prosessen. Dette gj¿r at det er et samarbeid underveis selv om det kan v¾re individuelle prosjekter.

De f¿rste dagene brukes pŒ Œ bli kjent og Œ komme i gang, og deltakerne holder interne workshops for gruppa. Deretter jobber man fram mot siste dagen hvor man skal presentere arbeidet sitt ogsŒ for publikum.

Vi skal ikke gŒ i dybden og analysere hva field-recording er. Vi stŒr fritt til Œ tolke begrepet akkurat slik vi vil, men fors¿ker Œ skape noe interessant med base i field-recording.

VIKTIG: Sett av tid til Œ jobbe med dette. M¿tene vil v¾re pŒ dagtid, og det er viktig at folk har tid til bŒde m¿tene og til arbeid.

 

Prosjektuka:

6. og 7. september fra kl 11.00

8.-11. september: fra kl 14.00

NOTAM, Nedre gate 5 ¥ Kursavgift: kr 500. Betales tilbake etter kurset

PŒmelding: dansforvoksne@gmail.com

 

Presentasjon:

11. september kl 16.00 ¥ NOTAM, Nedre gate 5 ¥ Fri entrŽ

 

Intervju: Kjetil Hanssen, hva liker du best?

 

 

Kjetil Hannsen har laget et prosjekt til Dfv-blekka. Den tilh¿rende lydfila finner du her:

 

///////////////////////////////////////////////////

 

 

#182

KJETIL HANSSEN OG DANIEL LERCHER

– Kulturnatt

 

Kjetil Hanssen og Daniel Lercher er to av de tydeligst stigende stjernene pŒ den eksperimentelle musikkhimmelen for tida. Denne natta kommer de fram i Vigelandsmausoleet, og skal lage musikk for den spesielle klangen der sammen. Hanssens uttrykk spenner fra kompromissl¿s st¿y til mer stillfarne feltopptak, mens Lercher mikroskoperer knapt h¿rbare lyder. De har samarbeidet, bŒde om feltopptak og i orkester. Det blir bŒl utafor, og du rekker akkurat siste bane hjem.

 

Kjetil Hanssen har markert seg sterkt med en sv¾rt variert spillestil, og bramfrie eksperimentvilje. OgsŒ instrumentariet er variert: fra laptop, lydopptak til effektbokser. Er ogsŒ kjent for Œ svelge smŒ mikrofoner pŒ scenen og spille med innvortes lyd. Han har spilt under sŒ mange psevdonymer at det er umulig Œ ramse dem opp her. Mest brukt er vel Torstein Wjiik og Ambolthue. Ambolthue har lenge hatt eget plateselskap, med 156 utgivelser i skrivende stund. I tillegg er han ukentlig radiovert for programmet "NŒr det rykker i st¿yfoten" pŒ Radio Nova. 

 

Daniel Lercher har arbeidet lenge og musikalsk med feltopptak, gjerne lyder som godt kan v¾re vanlige, men kanskje sŒ svake at vi normalt ikke legger merke til dem. Han er  utdannet ved Wiens institutt for komposisjon og elektroakustisk musikk, og har i tillegg til egne  konserter bidratt med musikk til bŒde film og kunstinstallasjoner, noe som har brakt ham rundt nesten hele kloden. 

 

De to m¿ttes f¿rst sommeren 2010 da begge var involvert i prosjektet …NCZkekvist i T‡bor og Wien, og snakket allerede da om rom med mye romklang og hvordan Œ fŒ mest mulig ut av dem. Etter en masse prat bestemte de seg endelig for Œ gj¿re noe med det, og hvilket sted kunne v¾re bedre enn Emanuel Vigelands Mausoleum – et rom med hele 20 sekunders klang? Selv om begge er mest kjent for Œ spille elektronisk, tror vi at denne gangen kommer de til Œ gj¿re en akustisk duo, der de trolig spiller mer pŒ rommet enn instrumentene. Velkommen til et m¿rkt rom med m¿rk musikk pŒ den m¿rkeste tida pŒ d¿gnet!

 

Fredag 16. september kl 24.00 ¥ Emanuel Vigelands mausoleum, Grimelundsveien 8 ¥ Fri entrŽ ¥ Kun 30 plasser.

Plassbestilling: dansforvoksne@gmail.com

 

Adkomst: T-banen til Slemdal. Konserten slutter f¿r siste bane gŒr til byen.

Foto: Kjartan Hauglid © BONO/Emanuel Vigelands museum

 

 

///////////////////////////////////////////////////

 

#183

#184

JUNKO

- solokonserten vi har sett fram til lengst

 

Det hun gj¿r live, er at hun skriker. Man kan sp¿rre seg om dette er noe vits i Œ h¿re pŒ, og noen kan sikkert bli provosert. Da er et nok best Œ ikke gŒ pŒ denne konserten. Det er fascinerende hvordan hun kan v¾re sŒ konsekvent, og ogsŒ holde energien pŒ topp, bŒde gjennom et fullt konsertsett og gjennom nesten 20 Œr, og hvordan det hun gj¿r gj¿r mŒll¿s. Junko er en artist man undrer seg over, slik man undrer seg over folk man er oppriktig glad i.

 

Er vel et par Œr sida nŒ, at vi begynte Œ jobbe med Œ fŒ til denne konserten.  Vi pr¿vde Œ tenkte gjennom hva som ville v¾re det ultimate. Noe som er bra, som er noe helt for seg selv, og som har satt tydelige spor som det virker umulig Œ f¿lge uten Œ virke patetisk. Konserten som gj¿r at man ikke trenger gŒ pŒ andre ting pŒ lang, lang tid. Det blir to kvelder med Junko; En konsert og en med snakk: Junko er interessert i hva unge musikere gj¿r, og vi er interessert i hva som skjer pŒ den fronten i Japan. Derfor har vi bedt henne fortelle hva som skjer, og spille noen eksempler, og Œ fortelle litt av historien.

Junko Hiroshige er vokalisten i Hijokaidan, en av verdens lengst eksisterende noise-acts. Hijokaidan ble opprettet i 1979. Junko har v¾rt med fra 1982.

Med Hijokaidan har hun gitt ut en rekke plater, hvorav kanskje 30-CD-boksen fra 1979 til 2009 var ett av h¿ydepunktene, mens en av de som har fŒtt best kritikk var Polar Nights, tatt opp live fra All Ears-festivalen i Oslo i 2006. Det var f¿rste gang bandet spilte i Europa, sŒ konserten var en sensasjon som trakk publikum langveisfra.

Det skal ikke stikkes under en stol at Hijokaidan hele tiden har laget ekstrem musikk, og kanskje noe av det mest ekstreme som er laget. Med bl.a. Hawkwind som tidlig pŒvirkningskilde, har det de gj¿r blitt kalt psykedelisk noise.

Junko har gitt ut plater med mange andre artister, men den plata som virkelig stikker seg fram er en solo-LP fra 2002, med bare ett spor: Forlengs pŒ den ene sida og baklengs pŒ den andre. Like greit. Den inneholder det Junko gj¿r uansett: Skriker.

 

Konsert: Fredag 5. oktober kl 19.00 ¥ Iladalen kirke, S¿ren Jaab¾ks gate 5 ¥ cc: 100 kr

Prat: Onsdag 6. oktober kl 19.00 ¥ Ny Musikk ¥ Platous gate 18 ¥ Fri entrŽ

 

Intervju med Junko:

 

 

///////////////////////////////////////////////////

 

#185

ONSDAGSDEBATTEN

– Debattpanel, Robert Piotrowicz, Lemur, Anla Courtis, Thomas Holme

 

Denne kvelden slŒs konsertene sammen med debatt, og det blir marked for mye du ikke fŒr kj¿pt i butikken av lytte- og lesestoff, lagt fram av diverse labels og forlag. Det blir en lang kveld med mye snakk og veldig mye bra musikk.

 

Det ligger ingen smarte forbindelser her. Det er bare en sammenstilling, der ulike folk gj¿r det de er interessert i og synes er viktig – akkurat sŒnn som et improv-band kan funke: Flere individuelle prosjekter som pŒgŒr pŒ likt uten annen sammenheng enn at de er i samme rom, og at de som spiller kanskje liker hverandre, og kan fŒ noe ut av det de andre spiller nettopp fordi det er noe annet enn det en selv spiller. Da finnes det grenser for hva som er hva og hvem som gj¿r hvilke ting, ogsŒ er det er andre ting, som er minst like viktige, som fyker ut over de grensene og gj¿r at helheten blir sammensatt nok til Œ virke interessant. SŒ da var det kanskje ikke helt uten sammenheng likevel, dette her. Uansett gleder vi oss til Œ treffe nye folk pŒ konserter, og de andre gleder seg sikkert til Œ treffe nye folk pŒ bokstand- og debattkveld.

 

Onsdag 26. oktober kl 19 ¥ Betong, Chateau Neuf., Slemdalsveien 15

Debatten er gratis, konsertene koster kr 100

 

Robert Piotrowicz

Jeg traff pŒ ham i Polen. Da spilte han med Xavier Charles pŒ den sagnomsuste bŒten MS Stubnitz. Det var i 2003. Han hadde med seg en analog synth. De spilte noe av det mest intenst st¿yende jeg hadde h¿rt. I forfjor h¿rte jeg ham pŒ All Ears. Han hadde fremdeles den samme synthen, men det lŒt ganske annerledes. Det var tydelig at han hadde gŒtt gjennom ganske mye. Det som slo meg da var hvordan han hadde organisert intensiteten sin: hvordan han fikk til Œ hŒndtere digre klanger uten at det virka pomp¿st. Det er litt pŒ grunn av ham at konserten er pŒ Betong. Betong er det eneste stedet vi har tilgang til, med h¿yttalerflate stor nok til slik lyd.

 

Intervju med Robert Piotrowicz

 

Lemur

Disse har v¾rt en viktig hendelse i norsk musikkliv. Akkurat som SPUNK, som to av medlemmene kommer fra. Det er egentlig litt overraskende at de har fŒtt v¾re sŒpass alene om det de gj¿r, som er improvisert samtidsmusikk pŒ klassiske instrumenter: Bj¿rnar Habbestad: fl¿yter, Lene Grenager: cello, Hild Sofie Tafjord: valthorn og Michael Duch: kontrabass. Jeg snakker med Lene Grenager:

 

Intervju med Lene Grenager, Lemur

 

 

Anla Courtis

 

Dette er litt rart Œ si, men jeg tenker pŒ ham som en veldig analytisk musiker, en som hele tiden forholder seg til den verdenen han har rett foran seg mer enn han forholder seg til et hermetisk kunstnerisk prosjekt, en spillestil eller et instrument. Det er kanskje litt dumt Œ si det ogsŒ, for det lŒter litt hum¿rl¿st og knirkete.

 

Hum¿rl¿rs og knirkete er i hvert fall det siste man kan kalle Anla Courtis. Bokstavene i fornavnet er bytta om i The Reynols, bandet med Miguel Tomasin som er en mester i Œ snu alt pŒ hodet. Reynols har v¾rt litt av et laboratorium for Courtis ogsŒ, og mye som har kommet ut derfra overgŒr det meste i Œ v¾re opp-ned.

Live kan det v¾re rein performance, men det er oftest gitar som gjelder. Gjerne en barnegitar som passer i kofferten, og en pinne med streng, noen effektbokser, en poncho, masse humor, energi og hŒr. Dronete og nede, men pŒ en veldig oppe-mŒte. Man kan egentlig si en hel del motsetningsfylte ting om ham som inkluderer bŒde musikk og fremtoning. Det er morsomt og smittsomt og gjennomtenkt uten at du merker det f¿r etterpŒ.

 

Intervju med Anla Courtis

 

Thomas Holme

 

Jeg sŒ ham ut gjennom stabbursvinduet pŒ St¿y pŒ landet, mens en velkjent kar inne skravla h¿yt om de unge folka som ikke veit hva som alt har skjedd pŒ st¿yfronten og bare spiller i vei. Det har jeg sikkert ogsŒ gjort, gammal og kjip som jeg er, men denne gangen var det ikke meg.

 

Det var kanskje ikke det supreste settet i verden, men det var han ikke aleine om. Jeg syntes han spilte fint, og dessuten er det trivelig nŒr folk er ferske. Siden det ikke er sŒ mye Œ skrive om Thomas Holme, (bortsett fra at han har spilt pŒ St¿y pŒ landet og gjort et par gigs med Seidmenn, og dessuten har gjort vokal pŒ en konsert med MRTNPLMR, som jeg arrangerte i Oslo uten at jeg fikk det med meg, forhŒpentligvis litt fordi det var sŒ innmari m¿rkt der,) kan jeg bruke plass pŒ Œ si noe om hvor viktig det er at nye folk slipper til:

Hva er mer antieksperimentelt, og hva er mer kjedelig enn Œ sitte og holde pŒ posisjonen sin, hvis man har fŒtt seg en? Hvis det skal komme nye ting til, er det liten vits i Œ holde nye folk ute eller nede, bare fordi de ikke er flinke eller kan en masse ting, det  v¾re seg teknikk eller historie. F¿r i tida, da jeg ikke var gammal og kjip, da spilte vi p¿nk, og det var ingen som br¿d seg filla om folk kunne stemme gitaren eller sang reint eller skj¿nte opp og ned pŒ en mikser, bare man klinte til, og det blei vi glade av, og siden vi var glade (selv om vi var unge og sinte og misforn¿yde med alt, slik alle var i den alderÕn pŒ den tida), sŒ fant vi pŒ masse rart, bl.a. st¿y. Takk til Thomas Holme for at han gidder og har tid.

 

Stands

 

dssp ble etablert i 2008 og er et prosjekt tilknyttet og drevet parallelt med Audiatur bokhandel. Hovedambisjonen med initiativet er Œ skape en stabil salgs- og markedsf¿ringskanal for norske og skandinaviske smŒforlag, samt Œ ¿ke bokhandelbransjens bevissthet ovenfor det som produseres av sv¾rt gode b¿ker og tidsskrifter pŒ de mindre forlagene.

 

Kuk & Parfyme har tidligere eksistrert som en filmklubb pŒ Kurant Visningsrom i Troms¿. Mai 2011 tok filmklubben steget videre som fanzine i pocketbokformat.  Fanzinen er en samling av teoretiske tekster, eksperimentelle tekster/samtaler og kunstnerisk bildemateriale som i m¿tepunktet mellom trash-estetikk og seksualpolitikk utforsker nye strategier for hvordan Œ snakke/tenke/handle/skrive/jobbe med og om film, videokunst og bilder.

Redakt¿rer: Ingrid Forland og Vebj¿rn Guttormsgaard M¿llberg

 

Looop er en organisasjon dedikert til Œ forene, st¿tte og promotere uavhengige norske musikere, band, platelabels og andre involvert i samme scene, som deler en genuin interesse for musikk og en idealistisk tiln¾rming til det de gj¿r. Hvis du vil v¾re en del av Looop, sŒ ta kontakt!

 

Mopp er en fanzine med hovedfokus pŒ tekst. Tekst i seg selv og i forhold til kunst. Bladets bidragsytere har det til felles at de er relativt unge og uetablerte.

I et fors¿k pŒ Œ forklare navnet Mopp (som ikke har noen forklaring), ble det ymtet frempŒ at bladet samler opp samtidens st¿v. kalle innholdet for st¿v, kan virke lite respektfullt overfor bidragsyterne. Men tanken var de smŒ fnuggene som glir rundt i en solglipe, heller enn lubne hybelkaniner og det tettpakkede innholdet i st¿vsugerposer. Vi har plukket et par av de lysende fnuggene og festet dem pŒ papir.

Fanzinens fjerde nummer kom ut i juli 2011 i Oslo med temaet Fjernt. Redaksjonen bestŒr av Jan Marius Ki¿sterud, Kristine Kleppo, Nils Elvebakk SkalegŒrd og Helene Imislund.

 

 

Spesial Nord er en kunstnerdrevet publikasjon initiert av Iselin Linstad Hauge og Christina Leithe Hansen. Spesial Nord jobber prosjektbasert i forhold til samarbeid med kunstnere og kunst institusjoner. Publikasjonen utkommer uten fast tid eller antall i Œret, men har ulike aktiviteter hvert Œr.

Spesial Nord er et idealistisk og ikke-kommersielt tiltak, fritt for religi¿se og politiske grunn pilarer, sŒ godt det lar seg gj¿re. Hvert prosjekt er tematisk, for Œ ta et kuratorisk grep ved valg av kunstnere.

 

 

Debatt

 

FN: NŒr skal man intervenere?

 

Noen gang h¿rt om forkortelsen R2P? Den forklarer hvorfor Libya bombes.

Da doktrinen "Responsibility to Protect" ble godkjent i FNs hovedforsamling i september 2005 tok folkeretten et syvmilssteg fremover.

 

FNs tidligere h¿ykommiss¾r for menneskerettigheter, Louise Arbour, gikk sŒ langt som Œ kalle R2P "den viktigste og mest oppfinnsomme doktrine pŒ den internasjonale scene gjennom flere tiŒr". En doktrine som gjorde det mulig for SikkerhetrŒdet Œ fatte vedtaket om Libya, et vedtak som har sendt franske, britiske, amerikanske, danske og norske kampfly pŒ vingene og den libyske leder oberst Muammar Gaddafi under jorden.

To dager etter den internasjonale FN-dagen er det tid for Œ sette fokus mot de Forente Nasjoners intervensjonspolitikk. 66 Œr etter at FN ble etablert for Œ forhindre krig, tilrettelegger samme organisasjon for intervensjon. Prinsippet fra 2005 er klart: "Hver enkelt stat har ansvar for Œ beskytte sin befolkning mot folkemord, krigsforbrytelser, etnisk rensing og forbrytelser mot menneskeheten". Hvis da hver enkelt stat eller statsleder ikke overholder forpliktelsen og diplomatiske, humanit¾re og andre fredelige midler ikke nytter, er "det internasjonale samfunn (...) forberedt pŒ Œ gŒ til kollektiv handling, rettidig og besluttsomt". Men er konsekvensene av slike "besluttsomme" handlinger like lett Œ forutse? Kan bruken av milit¾re virkemiddel i konfliktsituasjoner bare gj¿r vondt verre? I samarbeid med Norges FredsrŒd inviterer vi til debatten: NŒr har verdenssamfunnet et ansvar for Œ gripe inn?

 

Panelet annonseres senere pŒ kulturutvalget.no.

 

 

I samarbeid med Smalt som Faen, Kulturutvalget og Norges FredsrŒd

 

 

///////////////////////////////////////////////////

 

MEKKEDAGER P NOTAM

Lodding og programmering for alle som ikke har s¾rlig peil, men synes det er g¿y likevel!

 

Vi fortsetter vŒre superpopul¾re tirsdagsmekkedager pŒ NOTAM en gang i mŒneden: Ta med det du lodder pŒ for tida, eller aldri fŒr satt deg ned med hjemme, eller laptopen og MAX- eller PD-patcene dine og knot i vei sammen med oss andre kŒlhuer.

 

Dette blir stas! I motsetning til tidligere, kommer vi til Œ holde minikurs i hvert fall noen av gangene. De blir annonsert like i forkant, og eventuelt etter ¿nske. Den kloke mekkemannen  ¯yvind Mellbye hjelper til, sŒ stŒr du fast, gj¿r du det i hvert fall ikke alene! ¯yvind Mellbye har skrudd sammen mye rart f¿r. Han vet hvilken ende av loddebolten du skal holde i og mange, mange andre nyttige ting, bŒde for nybegynnere og de som var ferske i fjor, og er en tvers gjennom knakende trivelig kar det ikke er farlig Œ sp¿rre.

I tillegg til ekspertisen har vi kaffe med litt rar smak (kardemomme), te, kapteinkjeks, tinn og loddebolter. NOTAM har str¿m. Du tar med det du trenger til egen mekking. Vi satser dessuten pŒ Œ ha et lite lager man kan ta av om man putter litt spenn pŒ et syltet¿yglass. OgsŒ kan man sj¿lsagt lŒne, fŒ eller kj¿pe deler og verkt¿y av hverandre.

Vi starter klokka sju og holder pŒ til vi ikke gidder mer. Da er det for seint Œ komme. Ellers ikke. Det er Œpent og gratis for alle, og ingen pŒmelding trengs.

 

 

Tirsdag 20.September

Tirsdag 18.Oktober

Tirsdag 15.November

Tirsdag 13.Desember

 

Alle dager fra klokka 19.00 ¥ NOTAM, Nedre gate 5 ¥ Gratis, Œpent for alle.

 

 

///////////////////////////////////////////////////

 

 

 

 

INTERVJUER

 

 

Agnes Hvizdalek om stort improv-orkester

 

Agnes Hvizdalek har jobbet med …NCZkekvist-prosjektet – et …sterriksk-Norsk-CZekkisk utvekslings- og musikkprosjekt for improvisasjon i  stort ensemble. Det er ogsŒ hun som stŒr bak ideen om Hoppukeorkesteret

 

– Hvordan er det Œ spille i sŒ stort ensemble?

– For det f¿rste er det en lang liste med ting som er vanskelige. Improv-problemstillingene blir enda st¿rre nŒr mange spiller. Det gŒr enda treigere og blir enda mer kaotisk og uoversiktlig. Utfordringene blir st¿rre, og kommunikasjonen blir vanskeligere. Det kan v¾re vanskelig Œ h¿re noe spennende hvis det skjer mye udifferensiert.

 

– Hvorfor gj¿r man det likevel, da?

– Det kan v¾re fint bŒde for de som spiller og de som h¿rer pŒ, fordi det blir en annen opplevelse av Œ lytte til hverandre og bidra med hver sine sterke sider. Dessuten utfordrer det evnen til Œ lytte, bŒde for ut¿vere og publikum fordi det er sŒ mye som skjer eller kan skje. Man mŒ hele tiden velge hva man skal konsentrere seg om, og samtidig er det veldig stor valgfrihet fordi det er sŒ mange ting Œ velge mellom. NŒr det er sŒ mange som spiller er det ogsŒ flere muligheter for hva slags lyder og klanger konstellasjonen kan lage. Alt fra stillhet-solo-duo til kjempebrŒk.

 

– Hva har v¾rt det mest verdifulle med jobbinga?

– Man mŒ ta mange valg og bestemme veldig presist hva som er viktig nok til Œ bli gjort. Den prosessen er veldig givende for individet i kollektivet. Man fŒr veldig mye ansvar. OgsŒ kan det v¾re inspirerende fordi man fŒr h¿rt masse folk som alle pr¿ver  Œ bidra med noe de kan godt og synes er viktig.

 

– Hva synes du er viktig for at et slikt orkester skal funke?

– Alle mŒ v¾re med pŒ eller ha mulighet til Œ ta beslutninger. Jeg tror pŒ det at nŒr man gj¿r en innsats for Œ fordele ansvar pŒ organisatorisk nivŒ, hjelper det pŒ et musikalsk nivŒ. Dessuten er det viktig at alle spiller det de synes er viktig, og det er viktig at det er gjennomsiktig. Hvis alle har oversikt over hva alle liker og synes er viktig, er det lettere Œ plassere seg selv i helheten. Man mŒ alltid gi og ta plass til de ulike tingene. Hvis dŽt funker er helheten bra til tross for at det kanskje skjer ting man synes er uspennende i seg selv.

 

///////////////////////////////////////////////////

 

 

Kjetil Hanssen, hva liker du best?

Vi har pr¿vd Œ finne ut mer om prosjekmakeren Kjetil Hansen, og ville sp¿rre ham om hvilke lyder han likte best. Det svarte han ikke pŒ, til alt hell for oss, for det ga oss kanskje bedre svar enn vi hadde fortjent:

 

Femtilapp eller tannpirker?

Tannpirker er et ord som gj¿r meg glad. Jeg mener tannpirkere er sv¾rt undervurdert og kan mer enn Œ bare fjerne rusk og rask fra tanngarden. Det meste som sitter fast i smŒ tynne r¿r kan lett dyttes ut med en tannpirker (kun slŒtt av q-tips nŒr det kommer til praktiske hjemmeredskaper). Dessuten er hovedminnet etter min kj¾re bestefar at han alltid hadde en tannpirker i munnen. Og han hadde verdens koseligste munn. En unik munn som b¿yer seg retningen en sur munn gj¿r, men som alltid sŒ ut som et smil. Tannpirker slŒr femtilappen langt ned i st¿vlene.

 

Gitar eller trekkbasun?

I mange Œr har jeg hatt hangup pŒ enkelte ord. Noen hverdagsord som "frukt", "katt", "mynter", "fjorten", "onkel", "ball" ogsŒ videre er ord jeg har et ekstra godt forhold til. Jeg f¿ler en glede av slike ord, og hva fellesneveren er aner jeg ikke. "Trekkbasun" er et av disse ordene. Trekk h¿res folkelig or jovialt ut mens basun har en rund og elegant tone. En spennende kombinasjon. "Gitar" derimot. Gi - tar. Giiii taaaar. Nei, det er for treigt. Hadde det v¾rt "gitarr" derimot hadde valget v¾rt v¾rre!

 

Havet eller Tokyo?

Hadde valget v¾rt hvor jeg helst skulle v¾rt er svaret lett, Tokyo. Men selve ordet Tokyo lŒter tungt. Det h¿res klumpete og Œttetallsforma ut og forteller deg hvilken by det er snakk om, men f¿lelsen av ordet har jeg ikke. Havet derimot har en egen f¿lelse. En kjempe interessant f¿lelse av ensomhet, uvitenhet og tomhet. Havet gŒr sakte og det knyttes minner til det, og samtidig er det en enorm ro over ordet. Et veldig behagelig men ogsŒ litt dystert ord. Dystert fordi jeg ikke kan tenke hav uten Œ tenkte tŒke. Men mŒ nok si at jeg syns havet lŒter best, eller hvert fall mest spennende ut!

 

Hva var den beste lyden du h¿rte i gŒr?

Prosessen Œ flytte et skatoll med glassd¿rer inn pŒ et pitte lite rom hvor alt av skatollets kommende innhold var strategisk plassert utover gulvet. Man mŒtte trŒ varsomt, noe som gjorde det bŒde litt skummelt, slitsom og utfordrende Œ plassere den ¿verste delen, hvor glassd¿rene er, oppŒ underdelen. Nesten-fall, rasling i glassd¿rene, en hylle som falt ut og en sliten ung herremann som snakker oppgitt med seg selv over hvor j¾vla vrient og krunglete det skulle v¾re Œ fŒ plassert "denna driten". En prosess pŒ ca 10 minutter som hadde gjort seg fantastisk bra delt i to pŒ en 7".

 

 

///////////////////////////////////////////////////

 

JUNKO

– The programme this autumn is titled ÒExperimental music for beginnersÓ, so I would like to ask you about how you started?

– I started to play in Hijokaidan in the 1980s, because I met JoJo Hiroshige, and he invited me.

 

– What was the background?

– You know Hijokaidan sound creates confusion and I try to think for

voice performance by chance. It was really good chance to try to scream. In fact I'm not good and beautiful singer. I was lucky to play Hijokaidan.

 

You know, HijokaidanÕs sound creates confusion, and I tried to think of a voice performance that would work. It really worked to scream. In fact, IÕm not a brautful singer, and I was happy that I could play with Hijokaidan.

– What were your musical references then, and what has influenced you most?

– Airway will help me sometimes. I could play happy with The Nihilist

Spasm Band form London, Ontario, Canada and Borbetomagus from N.Y.I believe they are my wonderful teachers.

 

Airway helps me sometimes, and I am happy to play with The Nihilist Spasm Band from London, Ontario, Canada, and with Borbetomagus from New York. I see them as my wonderful teachers.

 

– What kind of music are you listening to today, and how does that interrest you?

– In a Summer Garden by Frederick Delius is good for the summer season in Japan. I like to listen during cooking and having dinner. Je t'aime... moi non plus and so on by Gainsbourg and Jane Birkin is a favorit too. I'm listening to the songs now.

 

Since I do not speak japanese, I wonder if there is any text or any words in

what you sing, and if there is, what is it about?

– No text, No special words. I just scream every time as improvisation

with free feeling .... But I have enjoyed another adventure when playing with  Totas Causas de Malignitat (Taku Unami's band) since 2010. They all play after a score except me.

 

 

///////////////////////////////////////////////////

 

Robert Piotrowicz

 

– How would you describe the music you make?

– In very wide context this is contemporary electroacoustic music, created with use of electronics instruments and with  different techniques, like improvisation or composition

 

– Could you also tell a little about the instrument youÕll bring to Oslo?

– I will bring my main concert instrument which I have worked with for almost 10 years. ItÕs a modular analogue synthesizer.

 

– When and how did you start experimenting with music, and what was the background?

– I started to search for other forms of music in the mid 90's, when I played in rock noise oriented groups (STUCKONCEILING). At this time I was looking for other ways of creating music, so I turned towards improvisation and sonorism. First the group was turning in this direction, then I started to work solo with other improvisers and electronic musicians.

 

– What were your musical references then?

– Not very easy to answer, as I mention im coming from extreme forms of rock music oriented towards noise, hardcore, death metal. I was of course strongly influenced by improvised music, free jazz and noise music in the late 90's. Today it is more complex in sense. I mostly refer my work to contemporary music such as Alvin Lucier or Gerard Grisey, much more than to improv or electronic music. From another point of view I refer a lot to other arts.

 

– What are you listening to today, and what interests you by that?

– I listen a lot to pop music, hard core / metal music from 90, of course a lot of experimental music but mostly on concerts. Then seriously I listen to contemporary music, different composers, mostly unorthodox like Fausto Romitelli etc. Mostly I try to figure out what I do not like in music I listen to or what is interesting out there, especialy in pop music when all of the thing has very strong manifesto what is this about. I have to honest also I do not listen to music so much all the time as I work a lot on my own music so it takes a lot of my day life. So very often when I listen to something after my compositions work I need to listen to other aesthetic to have very far and extreme reference.

 

– How does it influence you?

– Again it is not easy to answer, because since the beginning, even when I started to play punk music in the 80Õs, I was always had a clear vision of my music, and now it is still the same. Other music inspires me often on the technical side or by the way it is organized, but more or less I strongly develop my own visions, both live and in studio works.

 

– What do you think the concert in Oslo will be like?

– My concerts are based on combinations of improvisation and composition at the same time. They have a dense and dynamic form where all structures and sounds are created live. I build compositions in front of the audience. This is a very important aspect of my concerts, which makes them based on risk. It is of course abstract electronic music, with elemets of harmony. It has the characteristic of sound sculpture, as the physical aspect of audio is  strongy present.

 

– Is there anything else you think I should  have asked you about?

– I work a lot in other contexts like sound installation or litterature projects, but I think what we have already spoken about is a nice introduction.

 

 

///////////////////////////////////////////////////

 

Lemur

 

– Kan du fortelle litt om hvordan dere m¿ttes, hvordan ideen om Lemur oppsto og hva slags musikalske referanser dere har sammen?

– Det var egentlig Michaels ide at akkurat vi skulle spille sammen. Vi kjente jo til hverandre og alle hadde spilt med Michael i en eller annen sammenheng. Jeg tror Michael skj¿nte at det var en god kombinasjon bŒde musikalsk og sosialt. I l¿pet av den tida vi har jobba sammen har prosjektet vokst til et viktig utforskingsforum i tilegg til et bra band Œ spille i.

 

– Lemur har hele tida v¾rt et akustisk ensemble, selv om ihvertfall tre av Lemurene har satt substanielle elektroniske fotavtrykk. Da jeg foreslo for noen Œr sida at dere skulle gj¿re et elektronisk sett, var det helt utelukket. NŒ skjer det likevel. Hva har skjedd?

– Det var egentlig du som satte oss pŒ tanken. Vi sa nei, men etterpŒ begynte vi Œ lure pŒ hva som hadde skjedd med oss om vi gjorde det allikevel. Og ut fra den diskusjonen fant vi ut at vi burde pr¿ve det. F¿rste fors¿k var pŒ Pstereo-festivalen i Trondheim i fjor da vi spilte til filmen "Den andalusiske hund", riktignok med John Hegre som vikar for meg. SŒ egentlig blir dette f¿rste gang vi fŒr pr¿vd det skikkelig pŒ konsert.

 

– Da blir det spennende Œ se hva som skjer med dere! Jeg har h¿rt at dere ogsŒ har andre, litt st¿rre prosjekter under utvikling for tida. Kan du fortelle litt om det?

Vi har i de siste Œra satt i gang flere prosjekter som har som mŒl Œ utfordre oss og de vante mŒtene vi jobber sammen pŒ og dette er et av dem. Et annet er N-ensemble/Lemur et resultat av, nemlig Œ pr¿ve Œ bruke Lemurs "¿vingsmetode" pŒ et st¿rre band og se hva slags musikk det gir. Et tredje er det store komposisjonsprosjektet Critical Band som skal ha premiŽre neste vŒr: Her har vi samarbeidet om Œ utvikle et komponert strekk for tre forskjellige kirkeakustikker og ni musikere. Et fjerde prosjekt som vi setter i gang neste Œr, handler om Œ utvide oss med en hel haug med h¿yttalere, men bruke bare de akustiske lydkildene.

 

Er det noen tidsplan for disse prosjektene?

– Den endrer seg hele tiden...Men det blir premi¾re pŒ Critical Band til vŒren! Det er jo et veldig stort prosjekt som involverer Œ l¾re seg mye nytt om rom og akustikk og om hvordan lyd oppf¿rer seg, sŒ det er nesten et slags voksenoppl¾ringsprosjekt for oss i tillegg til Œ kreve lange kreative diskusjoner. Vi har v¾rt sŒ heldige Œ fŒ til et samarbeid med Arup Acoustics i New York og var der i vŒr og jobba med en akustiker ansatt der. Det var veldig l¾rerikt!

 

– Jeg er imponert over hvor aktivt dere gŒr inn for Œ utsette dere selv for eksperimenter! Hvordan synes du disse eksperimentprosjektene forandrer gruppa? Endrer de relevansen for de musikalske idŽene dere hadde sammen i utgangspunktet? Og gj¿r dere det dere gj¿r for Œ komme bort fra noe eller for Œ komme frem til noe?

– Jeg opplever at vi alle er interesserte bŒde i Œ lage god musikk sammen, men ogsŒ i Œ unders¿ke hva slags ting som ligger under i et improband: samarbeidstrategier, kommunikasjon og hva det er som gj¿r at vi lager akkurat den musikken vi gj¿r sammen. Det resulterer i lange og veldig interessante diskusjoner om hva det er som egentlig skjer nŒr man spiller sammen. Jeg tror ikke vi tenker sŒ mye pŒ relevansen i tidligere musikalske ideer. Vi jobber med Œ utvikle oss. Vi jobber med Œ finne ut av hvordan vi kan lage enda "bedre" musikk og vi synes det er morsomt Œ gj¿re ganske drastiske grep for Œ utvikle oss musikalsk sammen.

 

– Kan du fortelle litt om hvordan dere har jobbet med elektronikken, og hvordan det skiller seg fra det akustiske arbeidet? Og hva slags musikalske utslag gir det? Er det slik at dere tar inn de elektroniske spillemŒtene dere er kjent for, eller utvikler dere helt nye spillemŒter for Lemur?

– Jeg vi si at vi forel¿pig tar med oss bŒde tidligere elektroniske spillemŒter og spillemŒter som kanskje er mer typiske for Lemur, uten at jeg kan v¾re noe s¾rlig konkret hva som kommer hvorfra. Med andre ord er vi fremdeles ikke sikre selv pŒ hva E-lemur vil f¿re til musikalsk.

 

– Hva synes du er mest interessant med Lemur og hva synes du de skal lytte til som aldri har h¿rt noe liknende f¿r?

– Oi! Vanskelig! Jeg sitter jo midt inni det og synes det lŒter flott! Jeg synes det mest spesielle med oss er ensembleklangen, at vi til sammen kan bli ett stort instrument. Det er spennende hvordan det vil ta form i E-Lemur! Jeg liker ikke sŒ godt Œ si til folk hva de skal lytte etter. Jeg synes man skal v¾re Œpen for hva som helst og la musikken vise veien!

 

 

///////////////////////////////////////////////////

 

Anla Courtis

 

– Could you tell about how you started experimenting with music, what you think motivated you and what the background was at the time?

– Not sure exactly when I started experimenting, probably when I was a kid, squatting any object around, and later on when I started "properly" with music (at 16) I remember banging things over the guitar and recording on an old tape deck, that was the beginning I guess.

– Do you have any special projects going on?

– Well yes lately, after many years of focusing in performance, I decided to go a bit back to "composition". I mean to write pieces for other musicians to play, of course trying to find "something" to happen in this field that sometimes might be a bit boring. That's why I wrote this piece for "Newspaper Ensemble" with a graphic that is somehow suitable for any musician and non-musician. It was played some weeks ago in Liverpool on the bandstand that supposedly inspired Sgt. Pepper (http://www.youtube.com/watch?V=nrhrxevk3qs) and in few weeks will be played by an Orchestra in Swtizerland. It's difficult to find a more democratic "acoustic-noise" instrument than an old newspaper...

– What are you listening to today, and how does it interrest you?

– Today, a lot of Argentine Native Indians music. It's amazing because the traditional cultures didn't have that big separation between musicians and audience, it was a communal thing and everybody was invited to join. Maybe they were thinking in something not so far away from what your "Experimenatal Music for Beginners", even nowadays in the end we are always beginners...

 

 

 

///////////////////////////////////////////////////

 

 

 

* Dancing for grown-ups